A magyar főváros legfontosabb közlekedési programjának nevezte az Európai Bizottság előszobájának számító Jaspers tanácsadó cég képviselője a 3-as metró felújítását. Ezt az állítását a megvalósíthatósági tanulmányra alapozta.
A rekonstrukció körül felröppent hírek, amelyek szerint az EU elállt a finanszírozástól, nem igazak. A Jaspers szerint nem kérdőjelezhető meg a munka szükségessége, és az Európai Bizottság kész beszállni a finanszírozásba. Az a kérdés, hogy vannak-e olyan elemei a felújításnak, amelyek esetében a magyar kormány nem igényli az EU részvételét. A Jaspers képviselője szerint ilyen a járműflotta finanszírozása. Emlékezetes, hogy a 3-as metró járműveinek felújítását az orosz Metrovagonmas nyerte el, az első szerelvény már meg is érkezett a BKV-hoz.
Az infrastruktúra – vagyis az alagút, az állomások és a vasúti pálya – felújításának költségeihez azonban kész hozzájárulni az EU. Jelenleg azt vizsgálják, hogyan különítsék el azoknak a tételeknek a költségeit, amelyek mind az infrastruktúrát, mind a járműveket érintik. Ilyenek a biztosítóberendezések vagy a vonatbefolyásoló rendszerek, amelyeknek vannak a pályához kapcsolódó, illetve fedélzeti részegységei.
A szakértő kitért arra, hogy az M3-as felújítása semmiképpen sem tekinthető egyszerű karbantartásnak, mint amilyen vélemények korábban elhangzottak. Valójában jelentős értéktöbblet jön létre a rekonstrukcióval, teljesen újjá kell építeni a vasúti pályát, amelynek nő majd a tengelyterhelése, maga a metróvonal komfortosabb, biztonságosabb lesz, hatékonyabban használja az energiát, és megvalósítják az akadálymentességet is.
A Jaspers által rendelt megvalósíthatósági tanulmány a 3-as metrót a magyar főváros gerincének nevezte, ugyanakkor értékelte a kapcsolódását a többi metró- és villamosvonalhoz, az elővárosi vasutakhoz, illetve magához a nagyvasúti hálózathoz, a fejpályaudvarok rendszeréhez, továbbá a Liszt Ferenc repülőtérhez. A tanulmány megállapítása szerint Budapest közlekedési rendszerei 300 kilométeres sugarú körben fejtik ki hatásukat.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) most azon dolgozik, hogy a felújítás finanszírozására a lehetőségek szerint minél több uniós forrást el lehessen hozni – mondta a háttérbeszélgetésen Szalóki Flórián, az NFM helyettes államtitkára, az Integrált közlekedési operatív program (IKOP) irányító hatóságának vezetője. Az NFM és a BKV között megkötött támogatási szerződés alapján az IKOP-forrásból 137,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra tarthat igényt a kedvezményezett BKV. A szerelvények ára 65 milliárd forint, ezt hazai forrásból fedezik.
A tervek szerint szeptember végén, október elején terjesztik a kormány elé a finanszírozásra vonatkozó javaslatot. Az uniós finanszírozás biztosítása és a felújítás megkezdése azonban nem függ össze, a munkálatokat el lehet kezdeni az Európai Bizottság döntésétől függetlenül.
Radnay Tibor, a BKV Zrt. projektigazgatója arról beszélt, hogy a 3-as metró felújításának indításához szükséges hatósági engedélyeket beszerezték, a közbeszerzéseket – az alagútra vonatkozó kivételével – elindították, de a felújítás kezdetének időpontját nehéz meghatározni, mivel a közbeszerzések még nem zárultak le.
A városnézőbusz-tendert bírálták
A Demokratikus Koalíció (DK) azt követeli Tarlós István főpolgármestertől, hogy vonja vissza a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó tendert. Gy. Németh Erzsébet, a DK fővárosi közgyűlési képviselője azt mondta: a főpolgármester ne kockáztassa azt, hogy a Budapestre érkező turisták rossz minőségű szolgáltatással találkozzanak, hiszen ha a húsz évre szóló koncesszióval kiiktatják a versenyt, az akár kudarchoz is vezethet. Közölte, hogy a városházi pletykák szerint már meg is van az a cég, amelyik megnyerné a tendert. A tenderkiírás is megfelel ennek, hiszen a pontok hatvan százalékát két szubjektív szempont alapján lehet majd kiosztani – tette hozzá Gy. Németh Erzsébet.