Miközben a Norvég Alap támogatásával egy évtizedes huzavona után hamarosan elkezdődhet a szentesi Petőfi Szálló felújítása, a korábbi próbálkozások mindegyike kudarcot vallott, és a történtek jelenleg a nyomozó hatóságnak adnak munkát.
Az ügy szálai egészen 2007-ig nyúlnak vissza, amikor egy magántársaság, a Pendola Kft. és a szocialista vezetésű város önkormányzata közös céget hozott létre az ingatlan felújítására és hasznosítására. A Pendola Szentes Kft.-ben a város tízszázalékos tulajdont kapott, míg a társaság 90 százalékot birtokolt. A felek egy szindikátusi szerződést is aláírtak, amelyben a város vállalta, hogy 2007. november 30-ig apportként beviszi az ingatlant a közös cégbe. Ennek oka az volt, hogy az önkormányzat pénzzel nem járult hozzá a társaság működtetéséhez.
– Azt vállaltam, hogy megkérem a bontási és az építési engedélyeket, és elvégzem a bontási munkálatokat – közölte a Magyar Időkkel Zsohár Árpád, a Pendola Kft. tulajdonos ügyvezetője.
– Ez nem volt könnyű, mert kiemelten műemléki védelem alatt álló épületről van szó, az illetékes hatóság pedig az eredeti állapot helyreállítását kérte. Nagyon sokat költöttünk az előkészületekre, és a munkát elvégeztem. A Szirbik Imre-féle vezetés azonban nem apportálta a Petőfi Szállót a cégbe, sőt engedélyt is jóval később kért erre a kulturális ügyekért felelős minisztertől. Hiller István csak 2009. november 12-én adott ehhez hozzájárulást. Ez blokkolta a teljes fejlesztést, mert apport nélkül nem kaptuk meg a felújításhoz szükséges 3,5 milliárd forint hitelt. Így hiába kaptuk meg a hivatalos építési engedélyt, és készült el az építési tervdokumentáció, a város miatt egy helyben topogtunk – hangsúlyozta Zsohár Árpád.
Mivel a város 2010 elejéig sem apportálta a Petőfi Szállót a Pendola Szentes Kft.-be, Zsohár Árpád kérte az önkormányzatot, hogy tételesen számoljanak el az addigi munkával. – A polgármester kijelölt egy nyolc szakemberből álló bizottságot, amely felmérte és beárazta a munkát. Számításaik szerint csak a bontás ellenértéke 300 millió forintot tett ki, a képviselő-testület ezt el is fogadta, amit később megpróbáltak letagadni. Emiatt 2015-ben bírósághoz fordultam, a per első fokon a Fővárosi Törvényszéken folyik – jegyezte meg Zsohár.
Újabb befektető a láthatáron
Az elmaradó apport miatt a Pendola Szentes Kft. körül 2011-re elfogyott a levegő, a szocialista vezetésű város ekkor – Zsohár Árpád tudta nélkül – egy másik befektetővel vette fel a kapcsolatot a Petőfi Szálló felújításához. Szirbik Imre annak ellenére tette ezt, hogy a Pendola Szentes Kft. 2016 tavaszáig jogerős építési engedéllyel rendelkezett a szálló tatarozására, és élt a szindikátusi szerződés is.
– Egy kapcsolaton keresztül jutottam el a szentesi önkormányzathoz – bocsátotta előre Katos Zsolt, aki egy nemzetközi csoporttal, a Vitala Grouppal áll kapcsolatban, és már 2011-ben is a cégcsoport magyarországi képviseletét látta el.
– A Vitala turisztikai és egészségügyi beruházásokat vizsgál meg, készít elő, és a finanszírozásukat is biztosítja, így joggal merült fel a társaság közreműködése a fejlesztésnél. Ezután először egy önkormányzati projektfelelőssel, majd a polgármesterrel egyeztettem a szállóról, ezután közöltem Szirbik Imrével, hogy ha érdekli őket a Vitala esetleges szerepvállalása, akkor ezt elektronikus levélben kell jelezniük a cégcsoportnak – fogalmazott Katos.
A szentesi önkormányzat ennek eleget tett, a Vitala pedig válaszában azt írta, hogy érdekelné őket a lehetőség. Augusztus végén a nemzetközi cégcsoport képviselete Magyarországra jött, és két napig Budapesten és Szentesen tárgyaltak az együttműködésről. Szirbik Imréék megmutatták a várost és a felújításra váró szállót. A Vitala képviselői ezután hazautaztak, majd szeptember közepén már konkrét szerződéstervezetet küldtek a szentesi önkormányzatnak.
– A cégcsoport közölte, hogy a szálló felújítása önmagában nem áll meg, kellenek mellé olyan kapcsolódó elemek, amelyek rentábilissá teszik a fejlesztést. A város ezt a kitételt elfogadta. Emellett a Vitalának volt még egy kérése: a város hozzon létre egy céget a fejlesztéshez, azzal kívánnak majd szerződni. Szirbik Imre azt akarta, hogy a város csak kisebbségi tulajdonos legyen ebben a társaságban, és azt kérte, találjak egy többségi tulajdonost. Az én cégem, az IPM Kft. így került be a Szentes Spa & Medical Kft.-be. Miután a Vitala feltételei teljesültek, a polgármesteri hivatalban minden szinten tárgyaltak a szerződéstervezetről, majd a képviselő-testület is elfogadta. A képviselők áldásukat adták az én szerződésemre is, magam a Vitala Group és az önkormányzat közötti tárgyalás lefolytatásáért feleltem.
Hazugságra épülő, nagy ívű tervek
A felek kapcsolata eddig olajozottan működött. Az első intő jel az volt Katos Zsoltnak, amikor Szirbik Imre jelezte neki, hogy Zsohár Árpád is képben van, és valahogy ki kellene fizetni. Katos, Zsohár és Szirbik 2011 szeptemberében találkozott.
– A város nem tudott vagy csak nem akart fizetni Zsohárnak, és Szirbik Imre engem kapacitált, hogy egyenlítsem ki a tartozást. Ezt visszautasítottam, mert egyrészt nem volt 300 millió forintom, másrészt semmi közöm nem volt kettőjük ügyéhez. Azt kértem, hogy a város minél hamarabb, legkésőbb 2012 elejére rendezze a Zsohár-ügyet. Ennek Szirbik Imréék nem tettek eleget, de eleinte ennek nem volt jelentősége – hangsúlyozta Katos Zsolt.
Így azután, hogy az IPM Kft. létrehozta a fejlesztéshez szükséges céget – amelyben a szentesi önkormányzat kisebbségi tulajdonrészt vásárolt –, és minden más feltételnek eleget tett, novemberben a Vitala is aláírta a szerződést. Ennek értelmében a Szentes Spa & Medical Kft.-nek a következő öt-hat hónapban körülbelül 700 ezer dollárt (akkori árfolyamon számolva körülbelül 150 millió forintot) kellett fizetni a cégcsoportnak. Ezért cserébe a Vitala előkészítette a fejlesztéseket, tanulmányok sorát állította össze arról, hogy a Petőfi Szállót miként lehetne felújítani. A 700 ezer dollár kisebb részét a városnak, nagyobbik hányadát Katos Zsoltnak kellett előteremtenie, ő ehhez egy miskolci társaságtól kapott 70 millió forint kölcsönt.
– A Vitala a szerződésnek megfelelően tette dolgát, és egy újabb szentesi egyeztetéssorozat után 2012 februárjában arra tett javaslatot, hogy a szálló felújítása mellé négy kapcsolódó elem épüljön. Azt mondták, hogy a szálló szomszédságában építeni kell egy 70 szobás új szárnyat, máshol egy 220 szobás, 3 csillagos sportszállodát, egy magánklinikát, és rendbe kell hozni az önkormányzati tulajdonú Wellness Colosseumot. A következő időszakban a Vitala ezeket az elemeket is előkészítette, majd 2013 tavaszára a kész dokumentációs csomagot letette az önkormányzat asztalára.
Mégis elkezdődik a felújítás
– Ezután – szintén a cégcsoport közreműködésével – megjelentek azok az érdeklődők, akik a finanszírozást vállalták volna. Közülük egy olasz céget választottunk ki, velük szerződtünk, majd az előkészületi munka ellenértékét át is utaltuk a társaságnak – mondta Katos. Az olaszok több feltételt is szabtak a finanszírozáshoz, többek között azt, hogy a Szentes Spa & Medical Kft. mutassa be a befektetéshez szükséges ingatlanok tartós bérleti szerződését.
A Szirbik Imre-féle városvezetés ezen a ponton többszörös kelepcébe került. A tartós bérleti szerződésekhez ugyanis igazolni kellett volna, hogy az ingatlanok per-, teher- és igénymentesek. Zsohár Árpád követelését azonban továbbra sem sikerült rendezni, emellett a Wellness Colosseumon komoly hitel volt, egy, a befektetéshez szükséges ingatlan pedig nem is szerepelt a város nevén.
– Közben az is kiderült számomra, hogy Zsohár Árpádnak nem 2013, hanem 2016 tavaszáig van jogerős építési engedélye. Vagyis egyértelművé vált, hogy ha a város nem fizeti ki Zsohárt, akkor évekig nem tudunk előre lépni. Egy évig próbáltuk menteni a menthetőt, Szirbik Imre újabb és újabb trükkökkel próbálkozott, de 2014 nyarára kiderült, hogy a helyzet menthetetlen. Jogászokkal konzultáltam, majd bírósághoz fordultam. Legnagyobb megdöbbenésemre a pert jogerősen is elvesztettük. Abban bízom, hogy egyszer még megkapjuk a kártérítést, és akkor ki tudjuk fizetni a miskolci befektetőt is, aki a nekünk adott kölcsön miatt tönkrement – jelentette ki Katos Zsolt.
A történtek után a szentesi városvezetés meglepő lépésre szánta el magát.
– Néhány nappal azután, hogy 2016. márciusban lejárt a Pendola Szentes Kft. építési engedélye, az MSZP-s polgármester építési engedélyt kért a Petőfi Szálló földszintjén lévő 500 négyzetméteres terület felújítására, ahol szecessziós kávéház létesülhet. A munkálatokat, amelyekhez az általam készíttetett tervdokumentációt használják, a Norvég Alapból finanszírozzák – emlékeztetett Zsohár Árpád. A felújítás és a szentesi önkormányzattal kapcsolatos büntetőeljárások mostantól párhuzamosan futnak.
A történtekről Szirbik Imre véleményét is szerettük volna megkérdezni, de ő nem kívánt nyilatkozni a Magyar Időknek.
Három feljelentés, egy eljárás
Hűtlen kezelés gyanújával egyesített nyomozás folyik a Békés Megyei Rendőr-főkapitányságon a Petőfi Szálló felújításával kapcsolatban; az ügyben büntetőfeljelentést tett Katos Zsolt, Zsohár Árpád és az Állami Számvevőszék is. Utóbbi a Szentes Spa & Medical Kft.-nek 2011. október 28. és 2014. február 10. között nyújtott 68,4 millió forint tagi kölcsön miatt fordult a hatóságokhoz. A számvevőszék feljelentése szerint ezeket az összegeket a polgármester által aláírt megállapodások alapján fizették ki, részben szabálytalanul, bizonyos esetekben pedig képviselő-testületi jóváhagyás nélkül. A tagi kölcsönök folyósítása olyan időszakban történt, amikor a cég saját tőkével már nem rendelkezett, és a gazdasági társaság nem tett eleget törlesztési, illetve visszafizetési kötelezettségének. A feljelentő álláspontja szerint a tagi kölcsön nyújtása nagyfokú kockázatot hordozott, és a döntés miatt az önkormányzatnak tekintélyes vagyoni hátránya keletkezett.