A Nemzeti Közlekedési Hatóság utasítása szerint tegnap délutántól átmeneti ideig csak a régi orosz metrószerelvények közlekedhetnek a 3-as metróvonalon – erősítette meg az ezzel kapcsolatos híreket Bolla Tibor. A BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója, arról tájékoztatott: a hat kivont felújított szerelvény ellenére van annyi tartalék a rendszerben, hogy nem kell módosítani a menetrendet.
A BKV első embere azt is elmondta: amíg nem kapnak az orosz féltől biztosítékot arra, hogy a szerelvények rendben fognak működni, addig újabb metrókocsikat sem szállítanak ki Oroszországba felújításra.
A 3-as vonalon, a Nyugati pályaudvarnál történt tegnapi meghibásodás kapcsán megjegyezte: egyedi szoftverhibáról volt szó, az utasok nem voltak veszélyben. Az egyik felújított szerelvény két kocsijának ajtajai nem nyíltak ki még vésznyitóval sem, végül két férfi kifeszítette az azokat.
A BKV tájékoztatása szerint a most kivont járművek esetében a vizsgálatok elvégzésére szerelvényenként várhatóan 4-8 napra lesz szükség, így optimális esetben az első szerelvény akár már a jövő hét második felében újból forgalomba állítható lesz.
A fővárosi közlekedési vállalat tegnap egy másik közleményt is kiadott, amelyben az olvasható, hogy több mint 800 millió forint kötbérigényt jelentett be a szerelvények gyártója és felújítója, a Metrovagonmas felé, és azonnali hatállyal Magyarországra kérette a társaság vezetését. Bolla Tibor elnök-vezérigazgató csütörtökön tárgyalt a cég illetékeseivel, és azonnali intézkedéseket kért a társaságtól.
Emellett közvetlenül és levélben is értesítették a Metrovagonmas anyavállalatának vezérigazgatóját. A BKV kilátásba helyezte, hogy minden szerződéses lehetőséget igénybe vesz a helyzet javítása érdekében – késedelmi kötbér, hibás teljesítési kötbér, garanciális jogok érvényesítése stb. –, ám ha a Metrovagonmasnak rövid időn belül nem sikerül javítani a szerelvények megbízhatóságát, további radikális lépések következhetnek.
A BKV szerint a helyzet súlyosságát az orosz fél megértette.
A főváros elképzelésével szemben új metrószerelvények beszerzésére nem volt lehetőség, csak a meglevő járműállomány – 37 szerelvény, 222 kocsi – felújítására. A rekonstrukciót a pályázaton nyertes Metrovagonmas 69 milliárd forintért végzi el.
A felújított vonatok március 20. óta napi rendszerességgel vettek részt a 3-as metróvonal forgalmában, azonban műszaki megbízhatóságuk elfogadhatatlanul alacsonynak bizonyult, rosszabbnak, mint a régi szerelvényeké. A BKV szerint a meghibásodások döntő többségének besorolása „alacsony súlyosságú”, amelyek szerelési, illetve beállítási pontatlanságokból adódnak, azonban a forgalom lebonyolítását nagymértékben zavarja.