A Magyar Honvédség a múlt év végén Szentpétervárra kivitt nyolc Mi–24-es harci helikoptere Moszkvába, a 419. Légijármű-javító üzembe került, itt végzik a nagyjavítást, a modernizációt és az átalakítást az éjjellátók alkalmazásához – számolt be az orosz „ügyekben” általában jól tájékozott Patrióta.info.
A lap orosz információkra hivatkozva azt írja: a mintegy 21 milliárd forintos üzlet során a helikoptereknek nemcsak a sárkányszerkezete újul meg, a meghajtásért felelős TV3–117V turbinák is visszatérnek a gyártó céghez, a Klimovhoz.
Azt is írják, hogy a pilótafülkében nem csupán a világítást alakítják át, előkészítve az éjjellátó készülékek használatát, hanem az avionika, vagyis a műszerezettség is megújul, és valószínűleg néhány analóg műszert is többfunkciós, modern kijelzők fognak váltanak majd.
Az éjszakai alkalmazást megkönnyítő, sisakra szerelhető „macskaszemeket” (NVG) a JSC NPO Geofizika nevű cég szállítja. Információk szerint az első négy helikopternek áprilisban kell visszatérnie, a második négyest pedig júliusban, az oroszországi berepülést és próbákat követően szállítják vissza. Itthon újabb próbák következnek, ezek függvényében megy ki a kilencedik, tizedik, tizenegyedik és tizenkettedik helikopter.
A fenti értesüléseket alátámasztja, hogy Koller József dandártábornok, a szolnoki helikopteres alakulat parancsnoka a típusról szóló könyv decemberi bemutatóján azt mondta: „Tizenkét olyan helikopterünk lesz, amely még a színében is eltér a régitől, […] részben a fedélzetén is újabb és modernebb berendezések lesznek.”
Ugyancsak megerősíti a Patrióta.infón leírtakat, hogy január 15-én a szolnoki alakulat parancsnoka és több pilótája, műszakija Csehországban, Námest nad Oslavouban járt, ahol a fő téma az éjjellátó készülékek használata volt. A cseh alakulat honlapja akkor úgy tudósított, hogy a magyar fél az év közepén nagyjavításról visszatérő Mi–24-es harci helikoptereinek képességét szeretné kiterjeszteni az éjszakai NVG-s repülésekre is.
Eközben az orosz vonal mellett a magyar katonai vezetés a visegrádi együttműködés részeként is korszerűsíti a honvédség fegyverzetét. A V4 miniszterelnökeinek budapesti csúcstalálkozóján Orbán Viktor miniszterelnök cseh–magyar hadiipari együttműködésről is szólt, amelynek keretében hazai fegyver- és lőszergyártás beindításáról döntöttek, cseh licencek vásárlásával.
A lengyel lapok januárban arról számoltak be, hogy szoros együttműködés formálódik az állami hadiipari holding, a Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) és a magyar partner között, főleg tüzérségi rendszerek, légvédelmi fegyverek és egyéni felszerelések területén. A hírek szerint a PGZ Budapesten irodát is nyit.
Kecskeméten a két Airbus
Holnap a nyilvánosságnak is bemutatják a Magyar Honvédség két Airbus A319-es repülőgépét, amelyek beszerzéséről a múlt év végén döntött a kormány. A többcélú szállító repülőgépek Csehországból érkeznek a kecskeméti bázisra. Külföldön egyes átalakítási munkálatokat és a gépek festését végezték.