Ma országszerte demonstrációkat szerveznek a pedagógusok, akik nem értenek egyet a jelenlegi oktatáspolitikával. A dolog pikantériája, hogy a tiltakozások azt követően erősödtek fel igazán, hogy Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere bejelentette a köznevelési kerekasztal összehívását a hibák kijavítására. Rétvári Bence, a tárca parlamenti államtitkára tegnap reggel közölte: érthetetlen a két legnagyobb szakszervezet által hirdetett bojkott, miközben a múlt héten még éppen ők követelték a kerekasztal összehívását. Mint arról már többször írtunk, az elégedetlenséget meglovagolták az egykori balliberális oldal prominensei által szervezett és támogatott hálózatok, csoportok, amelyek egyetlen célért harcolnak: a kormány ellehetetlenítéséért, megbuktatásáért.
Érdemes néhány követelésre kitérni a teljesség igénye nélkül. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz (Klik) kerültek 2013. január elsejével a korábban az önkormányzatok által fenntartott oktatási intézmények. Korábban az egyes helyhatóságok anyagi helyzetétől függött az, hogy milyen körülmények között tanulhattak a diákok és dolgozhattak a pedagógusok. Az eltelt három év alatt azonban rengeteg kritika fogalmazódott meg az állami intézményfenntartással kapcsolatban, miután a tanárok sokszor a napi munkájukat is akadályozó pénzügyi problémákkal szembesültek. Nehezményezték a döntések lassúságát, a dologi kiadásokra fordítható alacsony pénzügyi kereteket, a sokszor jelentős késéssel megérkező megbízási díjakat és a nem rendszeres bérelemeket. Nyilvánvaló, hogy ezeket a problémákat gyorsan és hatékonyan orvosolni kell. A Kliknek sikerült javítania a szaktanári ellátottságot az iskolákban, csökkent a végzettség nélkül tanítók száma, és a pedagógusok végre mindenhol megkapják a teljes bérüket.
A követelések között szerepel az intézményvezetők gazdálkodási és munkáltatói jogkörének teljes körű visszaállítása, valamint az is, hogy adják vissza az iskolákat az önkormányzatoknak. Ha visszaforgatnánk az idő kerekét, az az egyenlőtlenségek mellett újra hatalmas adósságállományt eredményezne az önkormányzati szektorban.
A pedagógus-életpályamodell jelentős bérnövekedést jelentett, mivel nemcsak az alapbér, hanem a pótlékok összege is emelkedett. Ugyanakkor sokan sérelmezik, hogy a jelenlegi szabályozás nem tesz különbséget az elvégzett munka minősége és mennyisége között, valamint több korábbi pótlék megszűnt. A tiltakozók a kötött munkaidő eltörlését is követelik, azaz azt szeretnék elérni, hogy ne kelljen 32 órát az intézményben tölteniük. Ebbe az időbe egyébként beleszámít minden, akár iskolán kívül végezhető, tervezhető tevékenység is. Azt azonban figyelembe kell venniük a döntéshozóknak is, hogy a pedagógusbér nem a nevelő-oktató munkával eltöltött időért, hanem 40 órás munkahétre jár. A diákok óraterhelését csak a tantervi szabályozás felülvizsgálatával együtt lehet kezelni, ugyanakkor a tiltakozók nyitott kapukat döngetnek, mivel ősszel már elkezdődött ez a munka. A kompetenciafejlesztésre, a mindennapi életben használható tudásra nagyobb hangsúlyt kell helyezni a tantervekben. Ezért a tárca a tanterv kidolgozáshoz értő szakembereken és a gyakorlati tapasztalattal rendelkező pedagógusokon kívül bevonná a szülők és diákok, a munkaadók, a tudomány és a felsőoktatás képviselőit is.
Az adminisztrációs terhek és az ellenőrzés egyszerűsítését már korábban bejelentette a minisztérium. Vitathatatlan tény, hogy a magyar oktatási rendszer hosszú ideje a társadalmi különbségek növekedését erősíti, ezért szükség van külső kontrollra. Azonban a nevelés-oktatás lényegéből fakadóan az adminisztráció nem szoríthatja háttérbe a diákokkal való foglalkozást. A sokszor hivatkozott OECD-jelentésben szereplő megállapítások a 2012-ben vagy korábban felvett adatokon alapulnak, azonban akkor még szó sem volt sem a Klikről, sem a köznevelési törvényről vagy az életpályamodellről.
Az ellenzéki pártok közül az MSZP és az LMP is támogatásáról biztosította a tiltakozókat. Tóbiás József, a szocialisták elnöke arra kérte a párt tagjait és támogatóit, hogy magánemberként vegyenek részt a mai tüntetéseken.