Fordulat állt be 2016-ra a hazánkban ellopott gépjárművek számát tekintve. Míg tíz éve hét és fél ezer, addig 2015-ben már csak 2400 gépkocsit tulajdonítottak el a rendőrség adatai szerint. Bár 2016-ról végleges statisztika még nincs, ám az első fél évben 835 személygépjárművet köröztek, és a harmadik negyedévben mindössze 320 új körözést kellett kibocsátani.
A gépjárműlopás visszaszorulásának egyik oka, hogy 2014-től a Készenléti Rendőrség kiemelt felderítő főosztály vagyonvédelmi osztálya önállóan nyomoz a gépjárműbűnözők után, és a munkájuk napjainkra beérett. A másik: a kemény hatósági fellépés és az azt követő büntetőjogi súlyos megtorlás miatt a gépkocsitolvajok egy része más, kevésbé fenyegetett pénzszerzés után nézett. Például kihasználta a 2016 közepén kicsúcsosodott migrációs hullámot, és beállt embercsempésznek.
Hazánkban nem nagyon van kereslet nagy értékű, luxuskategóriájú lopott autókra, a gépkocsik zömét ugyanis alkatrésznek viszik. Miután a lopott autók zöme órákon belül illegális bontókba kerül, ahol darabokra szedik, a felderítés sem könnyű. A Vezess.hu szakportállal az Országos Rendőr-főkapitányság azt közölte: 2016 első fél évében a személygépkocsi-lopások 19,7 százalékát derítették fel, azaz jó eséllyel csak minden ötödik ellopott autó – egészben vagy szétszedve – kerül elő.
A javuló tendencia biztató, ám a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) elnöke, Vezda László szerint az Autóvadász.eu weboldalra érkezett bejelentések statisztikáit megtekintve tavaly is érték meglepetések a lopott autók felkutatására létrehozott egyesületet. A márkák tekintetében élre tört a Ford, és szintén elgondolkodtató, hogy az évekig hátul kullogó BMW felkerült a Toyota és a Renault mellé a harmadik helyre. „Utóbbi két márka sajnos minden évben dobogós helyen szerepel a lopási listáinkon” – fogalmazott az elnök. „A Fordnál az élvonalba kerülést az ellopott Focusok nagy száma eredményezte, míg a BMW-nél az 1-es és a 3-as szériából vittek el többet.”
A Volkswagen a második helyet a széles termékpalettájának köszönheti: a típusok szerinti felsorolásban már sokkal hátrább állnak a VW típusai, mint például a Ford Focus, a Renault Mégane vagy a Suzuki Swift. Az ORFK és a NAKE statisztikája szerinti 10-es listán a Ford, a VW, a Skoda, az Opel, a Renault, a Suzuki, a Toyota, a BMW, az Audi és a Honda található. Az adott márka szereplését a lajstromban a kereslet-kínálat határozza meg, ráadásul Fordból és VW-ből sokféle típus fut az útjainkon. Így érthető, hogy például a Ford Focus mellett a Ford Fiesta és a Ford-S max is ott van a lopott típusok listáján.
A NAKE szerint Budapesten a legtöbb autót Zuglóból és Kelenföldről viszik el, ám a II., XII. és XV. kerület is kedvelt. Legkevésbé Józsefvárosban, a Belvárosban, a XXIII. kerületben és a Várkerületben van veszélyben az autónk.