Magyarországon 5472 nevelési-oktatási intézmény működik, a pedagógiai szakszolgálatok által ellátott gyermekek, tanulók száma pedig összesen 584 ezer volt tavaly. A lapunk birtokába került adatok szerint gyógypedagógiai tanácsadásra, korai fejlesztésre, oktatásra és gondozásra 4015 gyermeknek volt szüksége, gyógytestnevelésen több mint hatvanezer volt az ellátottak száma, logopédiai ellátáson pedig 78 ezer gyerek vett részt.
A múlt évre vonatkozó összesítésből az is kiderül, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekek száma elérte a 86 ezret. A nevelési-oktatási intézményekben mintegy 4500, a pedagógiai szakszolgálatoknál pedig további 2560 konduktor, logopédus, valamint gyógypedagógus van, vagyis országosan mintegy hétezren látják el ezeket a feladatokat. A köznevelésért felelős államtitkárság tájékoztatása szerint emellett további kétezer egyéb – például gyógytestnevelő, pszichológus – szakember segíti a pedagógiai szakszolgálatok tevékenységét, így megítélésük szerint a gyermekek megfelelő ellátása az ország szinte minden részében biztosított.
Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár lapunknak elismerte, hogy akár logopédiáról, akár gyógypedagógiáról van szó, valamilyen szinten hiányszakmáról beszélünk. – Mindezt felismerve több olyan lépést is tettünk az elmúlt években, amely vonzóbbá teszi ezt a pályát. Bővítjük a státust és a forrásokat is. A felsőoktatásban magasabbra emeltük a keretszámokat, hogy minél többen tudjanak ezen a területen tanulmányokat folytatni. Ezenkívül a Klebelsberg-ösztöndíjat is ki szeretnénk terjeszteni a gyógypedagógia területére is – sorolta az államtitkár, aki hozzátette: valamennyi pedagógus-munkakörben lévő szakszolgálati dolgozót érinti az előmeneteli rendszer és az ehhez kapcsolódó béremelés is.
Az elmúlt két év intézkedéseinek eredményeként már a 20 megyei szakszolgálat több mint 300 feladatellátási helyén folyik a szakszolgálati munka. Rendeletben meghatározott, hogy megyénként és szakszolgálatonként mennyi a szükséges minimális szakemberlétszám, így az érintett gyerekek már lakóhelyükhöz közel juthatnak a szakszolgálati ellátásokhoz – mondta az államtitkár. Arra is felhívta a figyelmet, hogy míg a közoktatási intézmények önkormányzati fenntartásban voltak a szakszolgálatok szétaprózódva működtek. – Az átalakult tevékenységek és az intézmények kiemelt projekt keretein belül 2,3 milliárd forinthoz jutottak, és a cél az, hogy minden gyermek megkapja azt a fejlesztést, amire szüksége van – fogalmazott Sipos Imre.