2016. június 28., kedd, Levente, Irén napja
Belföld
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/belfold/ketszazmilliard-forintbol-fejlesztik-az-oktatast-303445/

Kétszázmilliárd forintból fejlesztik az oktatást

Komplex infrastrukturális, módszertani és tartalmi korszerűsítések indulnak
Komoly, 211,75 milliárd forintos, uniós forrásból származó fejlesztés előtt áll a hazai köznevelési rendszer, amelynek eredményeit akár már egy-két éven belül érzékelhetik a gyermekek és a pedagógusok – tudta meg lapunk Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkártól.

Befejeződött ugyanis a tervezési szakasza annak a komplex programnak, amely tartalmi, módszertani és infrastrukturális szempontból egyaránt megerősíti a köznevelési rendszert, és az idei évben kiírják az ezekhez kapcsolódó pályázatokat is. Mint az államtitkár fogalmazott, rengeteg tárcaközi és tárcán belüli, valamint a szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetés előzte meg a konszenzuson alapuló végleges anyag elkészülését. A fejlesztések egyaránt érintik a köznevelési rendszert, a szakképzést, a család- és ifjúságügyet, a sportot és az önkormányzati szektort is. Az intézményrendszerre szánt több mint 153 milliárdot a biztonságos oktatási környezet megvalósítására fordítanák, amelybe beletartozik az iskolaépületek felújítása, a sportpályák, tantermek, tornatermek és tanuszodák építése, valamint az infokommunikációs eszközök beszerzése is. Az államtitkár ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a források elosztását az egyes fenntartók között a felmérések és az intézmények számának aránya határozza meg.

02_czunyine_CZ

Czunyiné Bertalan Judit: Javít a tárca a Klik működésén – Fotó: Kurucz Árpád

Kiemelte: az informatikai eszközök ellátottságában nagy különbségek vannak az intézmények között, mivel az eredményesen pályázók és a tehetősebb önkormányzatokhoz tartozók sokkal jobb helyzetben vannak, mint a többiek. A cél az, hogy közel azonos szintre kerüljenek az iskolák, ezért nem egységcsomagokat fognak kapni, hanem az eszközpark nagysága és annak állapota lesz a döntő szempontja a beszerzéseknek.

Az informatikai fejlesztések kapcsán Czunyiné Bertalan Judit beszélt az elektronikus oktatási anyakönyvről is, amelybe a tervek szerint már születéskor bekerül a gyermek neve, majd az óvodától kezdve a felsőfokú tanulmányainak végéig követni lehet a tanulmányait, teljesítményét, erősségeit és eredményeit. Később pedig közhiteles okiratként – például ha valaki elveszti a bizonyítványát – bármikor lekérdezhető és kinyomtatható. A rendszer integrálná az eddig szigetszerűen működő, adatfeldolgozó szoftvereket, így jelentősen csökkenhetne a tanári adminisztráció. Elkészült a Kréta nevű elektro­nikus tanügy-igazgatási rendszer is, amely a már említett anyakönyvön belül, annak egyik moduljaként működne – tájékoztatta lapunkat az államtitkár. Itt az elektro­nikus napló funkción kívül lehetősége nyílik a szülőknek az ebédbefizetés mellett a diákigazolványok igénylésére is. A Kréta rendszernek a tavaszi időszakban lesz a tesztüzeme, a tervek szerint szeptembertől már bárelyik iskola használhatja.

A módszertani-tartalmi fejlesztések összekapcsolódnak a már említett tervekkel. A komplex gondolkodás fejlesztése a cél, ehhez nem kellett újra feltalálni semmit, csupán a meglévő módszereket, modulokat, amelyek már beváltak, egyetlen rendszerbe kell foglalni az általános iskolák számára – fogalmazott az államtitkár. Hozzátette: azt szeretnék elérni, hogy ez a digitális kompetenciákra és a művészeti nevelésre építő, játékos, mozgásos, logikai készséget erősítő módszertani egység beépüljön a tanárképzésbe is. Ez a csomag, amely sok jó programból állt össze, nem kötelező, csak egy ajánlás, egy lehetőség a tanáronak, amellyel csökkenthető a végzettség nélküli iskolaelhagyás – hangsúlyozta Czunyiné Bertalan Judit. A politikus a témahetekre és a táboroztatásra is kitért. Mint elmondta, szeretnék a családok életét is segíteni azzal, hogy a tematikus hetekhez kapcsolódva napközis és bentlakásos táborokat szerveznek például a hagyományőrzés, az idegen nyelv vagy hon- és népismeret témáiban, amelyek ingyenesek lesznek. Ezzel a nyári szünet alatti gyermekfelügyeletbe is besegítenek, miközben az ifjak tartalmas, a tanulmányaikra épülő programokon vesznek részt. A tervek szerint már idén nyáron két-három hétre megszervezik ezeket.

A sajátos nevelési igényű gyermekeket körülvevő infrastruktúrára és az utazó gyógypedagógusi, fejlesztőpedagógusi és konduktori hálózat bővítésére is jut 9,55 milliárd forint – tudtuk meg az államtitkártól. A terv célja, hogy kiegyenlítődjenek az egyes térségek közötti különbségek a sérült és halmozottan sérült gyermekek és tanulók ellátásában, illetve csökkenjen a velük foglalkozó szakszolgálatok létszámhiánya. A kötelező óvodáztatást is támogatnák uniós pályázati forrásokkal. Az elképzelések szerint az óvodapedagógusok és a beiratkozást segítő önkormányzati referensek részére szerveznének ezekből a pénzekből továbbképzéseket. Ezt segítené elő a nevelési programok támogatása is, hogy az óvodák és a családok közelebb kerülhessenek egymáshoz. Czunyiné Bertalan Judit felhívta a figyelmet az alapfokú művészetoktatási intézmények problémáira is. Jelentős részük ugyanis eszközhiánnyal küzd, ezért a szakmai szervezetekkel egyeztetve kétmilliárdos pályázatot írnak ki az érintett iskoláknak berendezések és kellékanyagok beszerzésére.

A tantervi szabályozást és a tananyag mennyiségét kritizálóknak megnyugvást jelenthet, hogy a Nemzeti alaptanterv és a kapcsolódó kerettantervek felülvizsgálata és megújítása is megkezdődik az idén. Ezzel összefüggésben a mérési-értékelési és a vizsgarendszert is fejlesztené a minisztérium. Az államtitkár közölte: folytatódik a tankönyvfejlesztés is, az erre felhasználható keretet a digitalizálás folytatására és az okosportál bővítésére szánják.

Czunyiné Bertalan Judit kiemelte: a fejlesztésre fordítandó uniós forrásokat a szakmai igények alapján, a teljes köznevelési rendszert – és nem csak annak egyes elemeit – figyelembe véve határozták meg. A pályázatok egy része a különböző ágazatok együttműködésével valósul meg.

Az államtitkár megjegyezte: a pedagógusok, ahogy eddig, ezután is számíthatnak a kormányra. A kabinet a számukra indította el elsőként az életpályamodellt, és a rendszerváltás óta most kapták a legnagyobb béremelést, amelyre eddig 236 milliárd forintot fordítottak. Ennek következtében a pedagógusok bére átlagosan 50 százalékkal fog nőni. A minisztérium már dolgozik a pedagógusokat terhelő bürokrácia csökkentésén, és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, valamint az iskolák működésének további javításán is – fűzte hozzá Czunyiné Bertalan Judit.

Hirdetés

Kiemelt

Orbán Viktor: a magyar érdek világos, a jogi helyzet rendezett

Magyarországnak arra kell figyelnie, hogy olyan megállapodás jöjjön létre az Egyesült Királyság és az EU között, amely a magyarok érdekeit megvédi.

Poszt-trauma

Farkasházy nem tud leállni

Kálmán Olga próbálta nyugtatni.

Homoszexuális rendőrök és az Unió válsága

Ne csodálkozzunk, hogy az angolok kiléptek.

Farkasházy ismét belerúgott Orbánba

„Akkor Rákosit is szeretnem kellene Puskás, Kocsis és Hidegkuti miatt?”

Emiatt a dal miatt zárhatnak ki minket az Eb-ről

Kering egy rigmus a magyar drukkerek között, amelyet jó lenne tartalékolni a lyoni mérkőzésen.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!