Mintegy karácsonyi ajándékként megkapják a budapestiek a fonódó villamoshálózatot – nyilatkozta Szűcs Panni, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kommunikációs igazgatója. December 23-án a tervek szerint átadják a felújított, bővített villamoshálózatot. Az Óbuda és Újbuda közvetlen kötött pályás kapcsolatát létrehozó, 17 milliárd forint összértékű budai fonódó villamos projekt kivitelezése tavaly szeptemberben indult. Akkor a fejlesztés befejezését 2015 végére ígérték, és az időközben jelentkező nehézségek – például a Bem rakparti HÉV-alagút teherbírási problémái – ellenére a határidő tartható.
A fonódó villamoshálózat célja, hogy a jelenleg széttagolt budai villamosvonalak összekötésével átszállásmentes kapcsolatok jöjjenek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A projektben a 17-es villamos egyesül három dél-budai járattal. Óbudáról átszállásmentes kapcsolat létesül a Batthyány téren, illetve a Széll Kálmán téren keresztül, a Móricz Zsigmond körtér érintésével Budafok, valamint Kelenföld felé.
A fonódó villamoshálózat Bem rakparti ága a Margit hidat és a Batthyány teret kapcsolja össze egybefüggő villamosvonallal, amely közvetlenül köti össze Óbudát és Újbudát. A Széll Kálmán téri ág megépítése közvetlen összeköttetést teremt Buda északi és déli része között. A Bécsi út–Frankel Leó út vonalán eddig csak a 17-es villamos járt, de mivel az új 61-es villamos is erre közlekedik, csökken a követési idő: csúcsidőben a jelenlegi óránkénti 6 szerelvény helyett 12 közlekedik majd mindkét irányba.
Az akadálymentes villamoshálózat gyorsabb, jobban tervezhető és kevesebb átszállással megvalósítható utazást tesz lehetővé. A beruházás egyik legfontosabb elemeként a Bem rakparton új vonalszakasz épül, amely összeköti a Margit híd budai hídfőjét a Batthyány térrel, ennek eredményeként a régi 17-es, illetve a jelenlegi 19-es és 41-es villamosvonal összekötésével átszállás nélkül utazhatunk a Vörösvári úttól egészen Albertfalváig és Kelenföldig. A Margit híd alatt áthaladva a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak, így nem vesznek el helyet a közúti közlekedéstől.
A fejlesztés eredményeként sűrűbben jár majd a 18-as, a 19-es, a 41-es, az 56-os és az új vonalon járó 61-es villamos. Az átalakított villamosvonalakon korszerű pályákat, felsővezetékeket, akadálymentes megállóhelyeket alakítanak ki, és korszerű, alacsony padlós járművek közlekednek majd. Fontos, hogy a közutak kapacitása nem csökken, és nem csak a fonódó pályák miatt. A fejlesztés eredménye, hogy a villamosközlekedés kivált több buszvonalat a Batthyány tértől délre eső részen, így a Fő utcai buszsáv megszüntethető. Előbbinek köszönhetően a Batthyány tér és a Clark Ádám tér közötti szakaszon további parkolóhelyek alakíthatók ki.