Jövőre elkezdődhet és 2021-re befejeződhet a Nyugati pályaudvar felújítása, vágányhálózatának felülépítése és a Podmaniczky utcai sáv parkosítása – mondta a Magyar Időknek Lukács András. A Levegő Munkacsoport elnöke hozzátette: a kormány jóval radikálisabb parkosításban gondolkodik, mint amit szervezetük korábban ajánlott.
A Levegő Munkacsoport októberben kapcsolódott be a kormány Nyugati liget munkanéven futó projektjével összefüggő egyeztetésekbe. A környezetvédők múlt héten találkoztak Csepreghy Nándorral, a miniszterelnökség államtitkárával, aki leszögezte: nem épülnek új, többszintes irodaépületek vagy lakások a Podmaniczky utca mentén sem, a terület teljesen parkosított lesz, egy-két meglévő, kiszolgáló épülettel. A beruházás részeként a vágányhálózatot egyszerűsítik. Ismét felvetődött, hogy a vágányok felett átívelő Ferdinánd híd helyett alagút lesz. Korábban, a WestEnd üzletközpont építésekor a hidat felújították. A Lehel tér és a Podmaniczky utca között kapcsolatot teremtő felüljáró 1,1 milliárd forintos renoválási költségéből a főváros 507 millió forintot fizetett ki utólag a WestEnd beruházójának, a többit a cég fedezte. A vágányhálózatot 1500 méter hosszan, a Dózsa György úttól egészen az Eiffel Iroda tervezte csarnokig fednék le, megközelítőleg 20 hektárnyi területen, ehhez csatlakozna a Podmaniczky utcai rész.
Számos félreérthető híradás is megjelent a Nyugati vágányhálózata fölé tervezett parkról az utóbbi napokban. A Népszabadságban új, a New York-i Central Parkhoz hasonló zöld területről írtak. Lukács András lapunknak elmondta: maximum egy méter vastag termőréteg lesz a vágányok fölé épülő vasbetonfödémen. A park leginkább a szomszédos, a pályaudvar Váci út felőli vágányai fölé nyúló WestEnd tetőkertjéhez fog hasonlítani. Emelt ágyások, növényládák lesznek virágokkal, bokrokkal, kisebb fákkal, amelyek gyökérzetének elég a száz centiméteres talaj. A Városligethez hasonló, hatalmas fákkal tarkított parkra itt nem lehet számítani.
Iformációnk szerint az utóbbi hónapokban azért gyorsult fel a Nyugati ligettel összefüggő kormányzati munka, mert a beruházást szeretnék a jelenlegi, 2020-ig tartó uniós pénzügyi ciklusban levezényelni. A pályaudvar elhasználódott vágányhálózatának, korszerűtlen biztosítóberendezéseinek és a nagycsarnok felújításának költségei megközelítőleg 60 milliárd forintra tehetők. Ehhez hozzá adódna még a felülépítés, parkosítás több tíz milliárd forintra tehető költsége.
A Délit felülépíteni, nem megszüntetni kell
A Déli pályaudvart a kötött pályás szerepe miatt nem szabad megszüntetni – mondta az InfoRádióban a Szent István Egyetem tájépítészeti és településtervezési karának oktatója. Szilágyi Kinga kiemelte, hogy a Nyugati pályaudvar terveihez hasonlóan itt is megoldás lehet a sínek fölé épített sétány ötlete. Hozzátette: ha komolyan felvetődne a gondolat, hogy a kelenföldi lenne a budai főpályaudvar, akkor a 2-es metrót oda ki kellene vinni, ráadásul a fonódóvillamos-hálózat létrehozásakor is számoltak a Déli szerepével. (B. G.)