Ennek részben az az oka, hogy az ukrán háborús helyzet miatt bizonytalanná vált a javítási munkák teljesítése, illetve romlott azok minősége. A hazai és a nemzetközi feladatokhoz szükséges csapatszállítási és esetleges kimenekítési, sebesültszállítási feladatok ellátásához, ezért a szaktárca új repülőgépek beszerzésén is gondolkodik.
Az utóbbi években öt An–26-os szállító repülőgépet használt a honvédség, de egyre kevesebb az ilyen típusú üzemképes gép a légierő hadrendjében. A honvédség szállítási feladatainak ellátására papíron jelenleg legfeljebb kettő, az egykori Szovjetunióban gyártott An–26-os repülőgép áll rendelkezésre, amelyek azonban élettartamuk vége felé járnak és ennek megfelelően folyamatosan és egyre több műszaki problémával küszködnek.
Az elmúlt évek hazai és külföldi tapasztalatai alapján ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy megéri olyan összegeket az An–26-osok (nagy)javítására költeni, amelyekért már akár jóval korszerűbb szállító gépeket is meg lehetne vásárolni.
Az egyik legfőbb gondot az jelenti, hogy a hajdani szovjet An–26-os repülőgéptípus gyártása 1985-ben megszűnt és azóta csak egyetlen helyen, Ukrajnában lehet nagyjavításokat végezni az ilyen járműveken. Az ukrajnai háborús helyzet miatt az ott végzett repüléstechnikai munkák színvonala azonban jelentősen csökkent az elmúlt években.
Ezt jól mutatta a horvát légierő MiG–21-es flottájának korszerűsítési megbízása, amit csak jelentős késéssel és súlyos műszaki hiányosságokkal tudott teljesíteni az ukrán fél. A magyar An–26-os szállítókapacitás tehát annak ellenére is csak nehezen tartható fenn, hogy jelentős összegek mennek el ezekre a javításokra.
A HM 2016-ra is több száz millió forint értékben hirdetett meg közbeszerzési eljárást három szállító repülőgép üzemképességének biztosítására, miközben egy An–26-os nagyjavítására is kiírt egy közbeszerzést. Ahhoz viszont, hogy a meglévő öt An–26-osból legalább három folyamatosan repülésképes lehessen egy időben, további több száz milliós értékű ukrajnai nagyjavítási munkálatokra lenne szükség.
Úgy tudjuk, hogy a honvédség merev szárnyú, harcászati légiszállítási képességének megtartásához mindenképpen meg kell oldani az An–26-osok pótlását. A szaktárca olyan járművek beszerzésén gondolkodik, amelyek alkalmasak Medical Air Transport (katonai légi sebesültszállítási) feladatokra.