Tavaly 61, tavalyelőtt 65 alkalommal ténykedtek színesfémtolvajok a magyar vasút hétezer kilométeres pályahálózata mentén – közölte lapunk kérdésére a MÁV-Start. Ez a szám azt jelenti, hogy még mindig hetente áll le a vasúti közlekedés egy-egy, gyakran nagy forgalmú elővárosi vonalon. Az okozott kár nemcsak forintban (100 millió), de időben is hatalmas: 2014-ben 1018 személyvonat 15 160 percet, 71 tehervonat 4358 percet késett – ez átlag 18 percet jelent vonatonként.
Ugyanakkor a helyzet korábban ennél is rosszabb volt. Többek között a szigorodó törvényi előírások és a vasúttársaság biztonságtechnikai rendszereinek, az érintett felek közös ellenőrzési akcióinak köszönhetően az elmúlt években fokozatosan csökkent a fémlopásos esetek száma. A legnagyobb zuhanás 2014-től történt: 2011-ben 682, 2012-ben 549, 2013-ban 356 alkalommal jelentettek kábellopást, rongálást.
Hogy még inkább visszaszorítsák a színesfémtolvajok tevékenységét, a MÁV-Startnál újabb biztonságtechnikai eszközöket telepítenek, illetve növelték a térfigyelő rendszerek számát. Mint mondták, minden vasútszakmai segítséget megadnak a NAV-ellenőrzésekhez és a rendőrség bűnfelderítő munkájához. Többek között a lopások visszaszorítására hozta létre a MÁV a Biztonságirányítási és Távfelügyeleti Központot, amelynek feladata a fémlopások megelőzésén kívül az utasok, áruk, eszközparkok és gördülőállomány védelme a fontosabb vasúti területeken. Továbbra is kiemelten kezelik az azonos helyszíneken ismétlődő eseményeket.
A MÁV 7 ezer kilométeres pályahálózata mentén megközelítőleg 50 ezer kilométernyi kábel fut. Általában Pest megyében követik el a legtöbb kábellopást, az esetek 13 százalékában ott következik be a károkozás. A legnagyobb zavart a Keleti pályaudvar–Ferencváros–Kőbánya-felső háromszögben elkövetett kábelátvágások okozzák. Egy 60-90 vezetéket tartalmazó kábel elvágása több órán át teszi használhatatlanná a biztosítóberendezést, hiszen a pótláskor az érpárokat össze kell mérni, és ez időigényes folyamat. Ezeken kívül előfordul biztosítóberendezési transzformátor-, akkumulátor-, jelzőtábla-, sőt oszloplopás is. A lopások mellett jelentős problémákat okoznak még a rongálások is, ilyen az utastájékoztató, menetrendi hirdető táblák, padok, szemetesek tönkretétele, vagy a falazat, üvegfelületek összefirkálása.