– Rendszerszintű kibertámadásoknak volt kitéve a BKK online jegy- és bérletvásárlási rendszere múlt hét csütörtöki elindítása után, ám a szisztémát biztonságosabbá tették, nincs ok a leállítására – közölte Budapest városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettese tegnap az új BKK-s szolgáltatás kapcsán tartott sajtótájékoztatón. Szeneczey Balázs elmondta: a rendszer operatív működtetéséért felelős T-Systems Magyarország Zrt. egy ügyben büntetőfeljelentést tett. – A városvezetést a BKK és a T-Systems arról tájékoztatta, hogy továbbra is biztonságban vannak a felhasználók adatai – tette hozzá.
Szeneczey Balázs közölte, az elmúlt napokban mintegy ötezer felhasználó regisztrált a webes oldalon, és mintegy nyolcszázan vásároltak az online rendszeren keresztül. Szavai szerint szeptembertől hasonló felülettel, de egy továbbfejlesztett szoftverrel működik majd a rendszer.
Lakatos András, a T-Systems Magyarország Zrt. ágazatigazgatója hangsúlyozta: a rendszer megbízhatóan működik, a felhasználók adatai biztonságban vannak. Takács József, a társaság biztonsági igazgatója azt közölte, hogy a rendszer elindulása óta több mint hatszáz támadást regisztráltak.
Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója a projekt lényegének azt nevezte, hogy „mindenkinek legyen otthon saját értékesítési automatája”. A rendszer előnyei között egyebek mellett azt jelölte meg, hogy javul az ellenőrzés, és az online rendszerben vásárolt bérletet nem lehet elveszteni. Dabóczi Kálmán a hekkelések kapcsán felelős jogkövető magatartást kért mindenkitől, és az utóbbi napokban a rendszer biztonságosabbá tételére tett intézkedésekről képletesen azt mondta: több helyen „az üveget golyóálló üvegre cserélték”.
Szerinte az ügyben nem egyszerű diákcsínyről, hanem szervezett támadássorozatról kell beszélni. Mint fogalmazott, a cég csak a megbízással rendelkező, szerződéses viszonyban álló etikus hekkerek tevékenységét tűri el, mindenki más, aki hibát keres a megoldásban, és azt az interneten keresztül még terjeszti is, a törvény szigorával találja szembe magát.
A vezérigazgató a Magyar Idők kérdésére elmondta: a most bevezetett online értékesítési rendszer és az okostelefonos alkalmazás jóval innovatívabb, és több lehetőséget hordoz magában, mint a 2018 végéig fokozatosan bevezetendő elektronikus jegyrendszer.
– Két külön projekt, amely összeillik, és biztosítja, hogy mindenki a neki megfelelő módon tudjon majd jegyet, bérletet venni, részt venni a tömegközlekedésben – tette hozzá. Dabóczi Kálmán a rendszer költségeire vonatkozó kérdésre közölte: a rendszert nem vették, az nem járt beruházási költséggel, szolgáltatást vesznek igénybe havi több mint húszmillió forintos díj ellenében.