A Védára keresztelt kamerahálózat április 5-én kezdte meg működését. A rendőrség június 30-ig bezáróan összegezte a rendszer működtetése idején rögzített és feldolgozott adatokat, és értékelte a második negyedéves baleseti statisztika alakulását.
Az értékelt időszakban összesen 79 332 közigazgatási határozatot hozott a rendőrség a mobil és fix kamerák által rögzített közlekedési szabályszegések elkövetése miatt – közölte lapunkkal az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). A kamerák által rögzített jogsértések meghatározó többségét a sebességtúllépések adják. Forgalmi lámpák tilos jelzésén áthaladás miatt harminchat, leállósáv jogellenes használata miatt pedig összesen nyolc esetben született elmarasztaló határozat.
A rendőrség adatai alapján az utánfutóval közlekedők mellett a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó gépkocsik vezetői is nagyobb arányban követtek el sebességtúllépést. Talán sokan nincsenek vele tisztában, hogy számukra a KRESZ szerint az autópályán legfeljebb 80 km/óra, lakott területen kívüli úton pedig 70 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség, függetlenül attól, hogy a sebességkorlátozó tábla ennél magasabb értéket jelez.
A rendőrség a megengedett sebességhatár átlépését akár háromszázezer forinttal is büntetheti. A gyorshajtásért kiszabható legmagasabb bírság azért jár, ha a sofőr legalább 75 km/órával gyorsabban hajt a megengedettnél. Amennyiben valaki figyelmen kívül hagyja a forgalmi lámpák piros jelzését, ötvenezer forintos csekkre számíthat, a záróvonal átlépéséért pedig harmincezer forintot kell kifizetni. Lapunk számításai szerint – ha a legalacsonyabb bírságösszeget, azaz a harmincezer forintot vesszük alapul – az első negyedéves működés után megközelítőleg 2,4 milliárd forintnyi bírságot szabhatnak majd ki a rendőrök.
Az április 5-én élesített hálózat 160 mobil sebességmérőt, valamint az ország egész területén 365 fix telepítésű komplex közlekedés-ellenőrző pontot foglal magában, 134 útszakaszon. A Véda a szabálytalanságok regisztrálása mellett képes kiszűrni a forgalomból kivont vagy lopott járműveket, valamint a műszaki vizsga vagy a kötelező biztosítás hiányát is.
A közlekedési balesetek bekövetkezésének egyik meghatározó oka a sebességtúllépés. Az ORFK szerint ennek visszaszorításával – az ezt célzó rendszeres és technikai oldalról is támogatott ellenőrzésekkel – érhető el, hogy kevesebb baleset történjen, és azok súlyossága mérséklődjön. Visszatekintve, 2015. április 1. és 2015. június 30. között 126 közlekedési balesetben 144 ember vesztette életét, ezzel szemben 2016 ugyanezen időszakában 111 esetben 115-en haltak meg az utakon. Tavaly áprilisban, májusban és júniusban 1423-an, az idei második negyedévben pedig 1287-en szenvedtek súlyos sérülést közlekedési balesetekben.
Az új traffipaxok pontos helyét a Police.hu oldalon térképen és táblázatos bontásban is közzétette a rendőrség. Ezek szerint Budapesten hat új berendezést helyeztek el: kettőt az M3-as, kettőt az M5-ös autópályánál, kettőt pedig az M1-es és M7-es autópálya közös szakaszánál. A listából kiderül, hogy például Miskolcon és Szegeden négy-négy, Debrecenben három új helyen mérnek a rendőrök. Az adatok szerint a Szabolcs megyei berendezések közül csaknem az összes, vagyis a hatból öt Nyíregyházán van, míg egy Mátészalkán található.