Huszonhárom személyhajóval és négy komppal gazdagítja a kiemelt üdülőkörzet turizmusának kínálatát az 1846-ban alapított balatoni hajózási társaság. A Bahart a hagyományok szerint ez évben is nagyszombaton indította az első hajót Siófokról Füredre, de már nagypénteken megkezdődött a húsvéti hajós ünnep, ugyanis vízre tették és felavatták a balatoni flotta új büszkeségét, a kívül belül megújult, egykori Beatrix motorost. A személyhajó jegyek árai néhány díjzónában ugyan emelkedtek, de a kompokon változatlan maradt a gépjárművek és kerékpárok viteldíja. A hajózási szezon idei szenzációjának a Siófoknál sorra kerülő, és csaknem ötven hazai település árbocos csapatát starthoz állító, június 10-11- i Nemzeti Regatta 2017 vitorlásverseny ígérkezik.
A száznyolcvan személy befogadására alkalmas, teljes egészében akadálymentesített, zárt és nyitott utasterű hajó – a korábban Beatrix néven dunai személyszállítást is végző vízibusz – újjáépítésére együttesen negyvenezer munkaórát és 150 millió forintot fordított saját forrásból a Balatoni Hajózási Zrt.(Bahart), és ezzel a múlt évben átadott Siófok katamarán mellett egy újabb, teljes egészében akadálymentes járművel bővült a magyar tengeri flotta – kezdte köszöntő beszédét a siófoki kikötőben rendezett nagypénteki hajóavatáson a Bahart vezérigazgatója.
Kollár József elmondta: az új hajó neve változó lesz, ugyanis minden évben annak a településnek a nevét kapja, amelynek csapata megnyeri a Nemzeti Regatta vitorlásversenyt. Idén, a múlt évi versenyen elért eredménye alapján a Siófok nevet viseli az új hajó. A vezérigazgató emlékeztetett: 2016-ban két százalékkal nőtt a társaság árbevétele, a személyhajók forgalma 11, a kompoké 13 százalékkal volt magasabb.
– A hajózási társaság két év alatt másfél milliárd forintot költött a Bahart modernizációjára, most arra várunk, hogy a fejlesztésre szánt állami források mihamarabb lehívhatók legyenek – hangsúlyozta a cégvezető.
– A balatoni fejlesztésekre fordítható 367 milliárd forintnak csaknem egyharmada jut az üdülőtérség közlekedésének korszerűsítésére. Ennek legnagyobb tétele a dél-balatoni vasút rekonstrukciója, de az északi oldali vasút villamosítása is megkezdődik. A Bahart-kikötők fejlesztésére 2,1 milliárd, a hajópark korszerűsítésére 4,9 milliárd forint jut. Tervben van emellett a második, fonyód-badacsonyi kompjárat megvalósítása, amelyre hazai forrásból 5,6 milliárd forint áll rendelkezésre – emlékeztetett az új hajó avatásán tartott beszédében Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára. A politikus rámutatott: ezekkel a fejlesztésekkel kétmillió ember, a Balatonnál élők és az idelátogató turisták utazása lesz kényelmesebb.
Szombat reggel 9-kor elindult a siófoki kikötőből az előszezon első hajója, a Kelén motoros, és vele együtt a Nemzeti Regatta 2016. A füredi hajóállomáson rendezett ünnepségen Kollár József vezérigazgató, Bóka István Füred-, Ruzsics Ferenc Keszthely-, Lengyel Róbert Siófok polgármestere és Balassa Balázs, a Balatoni Szövetség elnöke köszöntötte a két hajó utasait. A Szántód és Tihany között közlekedő kompon idén tavasszal csak a személyszállítási tarifák emelkedtek 100 forinttal, a gépkocsik vagy a kerékpárok viteldíja változatlan marad. A menetrend optimalizálásával néhány díjzóna esetében maximálisan 200 forintos emelés történt, ami 15 útvonalat érint, harmincegy útvonal esetében egy jegy ára 100 forinttal emelkedett. Annak ellenére, hogy a menetrendi vagy a sétahajóval közlekedők közül minden harmadik utazó igénybe vehet valamilyen jogszabályban rögzített kedvezményt, a balatoni üdülés elmaradhatatlan családos balatoni hajókázós porgramjára már most tanácsos takarékoskodni.
Egy felnőtt hajójegy Siófoktól Balatonfüredig és vissza 3420, Siófok és Tihany között oda-vissza 3 610 forintba kerül. Ugyanezért a két útért egy négytagú családnak (két 14 év alatti gyerekkel) 10 175, illetve 9210 forintot kell fizetnie. A július 8-a és augusztus 20-a közötti hajózási főidényben a tó 17 kikötőjéből naponta indulnak sétahajójáratok, Füredről Siófokról Badacsonyból Minimax gyerek- és Mastercard varázshajókat közlekedtet a Bahart, vasárnaponként borkóstolóval egybekötött nosztalgia-hajózás várja a felnőtteket, a „sietős utasok” pedig gyorshajót vehetnek igénybe. Szombattól megindult a hétvégekénti forgalom Fonyód és Badacsony, Boglár és Révfülöp között. A hét két utolsó napján április végétől kerékpárral is igénybe vehető járat indul Balatonmáriafürdőtől Györök és Szigliget érintésével Badacsonyba és vissza.
A hajózási évad leglátványosabb és legnépesebb turisztikai eseményének a június 10-én és 11-én Siófokon sorra kerülő, nagyszabású fesztivállal egybekötött II. Nemzeti Regatta lesz, amelyen csaknem ötven hazai település amatőr vitorlázókból álló csapata méri össze felkészültségét.
Tőkeemelés kezdődött
Megkezdték az idei tőkeemelésről szóló egyeztetéseket a kikötővel rendelkező tóparti önkormányzatok, és felhatalmazták a három legnagyobb tulajdonos képviselőjét, hogy tárgyalásokat folytassanak a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal – jelezte a Magyar Időknek Kollár József, a BAHART vezérigazgatója. Ismeretes, az első Orbán- majd a Gyurcsány-kormány idején jutott Bahart-részvényekhez 22 balatoni önkormányzat azzal a feltétellel, hogy 2017.októberéig csaknem 1,5 milliárd forintos tőkeemelésben részesítik a céget. Siófok – amely az elmúlt években 20-ról 44,2 százalékosra növelte részvényhányadát – 770 millió forintos tőkeemelésre kötelezett. A közelmúltban elfogadott 2017. évi költségvetésben az önkormányzat számolt a rá háruló kötelezettséggel – válaszolta érdeklődésünkre Lengyel Róbert, az üdülőváros polgármestere.