Nem várható gyors eredmény, legalább fél évig elhúzódhat a veronai buszbaleset okainak kivizsgálása – mondta el lapunknak Sonkoly Szabolcs igazságügyi közlekedési szakértő. Szerinte még ekkor sem garantált a tragédiához vezető okok pontos megállapítása, ugyanis teljesen kiégett a busz, és a lángokban az utazási és műszaki információkat is rögzítő tachográf megsemmisült. A hasonló balesetekről beszélve a szakértő elmondta: ilyenkor a műszaki gondok mellett az is elképzelhető, hogy a sofőr rosszulléte miatt következik be a tragédia. Az orvos szakértő bevonásával jellemzően azt is megvizsgálják, hogy volt-e drog, alkohol vagy valamilyen más szintetikus anyag a vezető szervezetében.
A fékhiba vagy más műszaki probléma sem kizárható a lesodródásos baleseteknél, ahogy az sem, hogy defektes lett a busz egyik gumija – folytatta Sonkoly Szabolcs. Hangsúlyozta, hogy a személyszállító buszokat rendkívül alaposan és szigorúan ellenőrzik, különösen az 1999-es ausztriai buszbaleset óta. Évente szükséges a műszaki vizsgáztatásuk, hathavonta pedig kötelező műszaki szemléztetni a járműveket még akkor is, ha egyáltalán nem közlekedtek a vizsgálatok közötti időszakban. A szemlék eredményeit pedig a jármű műszaki naplójába pecsételve hitelesítik, így később is visszanyomozható a busz korábbi állapota.
Felvetődött az is, hogy a busz hátuljára szerelt síléctároló szerelvény akadályozta a diákok menekülését, hiszen az részben eltorlaszolhatta a hátsó ablakokat. A szakértő ezekről a csomagtárolókról általánosságban beszélve kijelentette, hogy az engedélyezett típusok úgynevezett „E” jelzéssel vannak ellátva, ezeket a gyártóknál lehet megrendelni mint extra felszereltséget. A gyártónak pedig a felszereléskor figyelemmel kell lennie arra, hogy ez az eszköz ne lehetetlenítse el a menekülési útvonalat a busz hátsó ablakain át. Amennyiben viszont utángyártott alkatrész volt, azon biztosan nem szerepel az „E” jelzés, és engedély nélküli átalakításnak minősül.
Több békéscsabai buszsofőr azt mondta a Beol.hu-nak a két szerencsétlenül járt békéscsabai kollégáról, hogy gyakorlott, „régi motorosok” voltak a szakmában. – Mi úgy tudjuk, hogy a baleset előtt fél órával váltottak a kollégák, így pihent volt, aki vezetett – mondta a buszsofőr. – Sokat beszélgettünk az itthoni munkatársakkal, mi történhetett. Mivel a busz szétégett, nehéz lesz az ok feltárása. Féknyom nem volt, 30-40 métert csúszott a korláton végig a busz, míg a felüljáró tartó betonoszlopának ütközött. Sérülhetett a tank, a szívócső, és ez okozhatta a tüzet.
– Tapasztalt, rutinos, megbízható sofőrökről van szó, akiknek az állapotáról hivatalosan semmilyen információt nem kaptam, így azt sem tudom, túlélték-e a balesetet. Lelkiismeretes, a járműre ügyelő, figyelő sofőrök, akik bármilyen apró műszaki jellegű probléma esetén jelentkeztek, és ha ilyen adódik a visszaútnál, azonnal jelezték volna – mondta a balesetet szenvedett autóbuszon dolgozó két munkatársáról a megyei lapnak Czakó Tibor, a Pizolit Személyszállító Kft. ügyvezetője.
Még nem tudható, hogy milyen műszaki állapotban volt a balesetet szenvedett Setra S317 GT–HD típusú autóbusz, amely legalább 14 éves volt, hiszen a német cég azóta nem gyártja ezt a típust, írta a Totalcar szakírója. Kengyel Kristóf szerint az európai utakon közlekedő turistabuszokra igen szigorú előírások vonatkoznak. Ezt a műszaki feltételrendszert a Setra gyárilag is teljesítette. A Totalcar szakírója magyarázatot adott a rendkívül gyorsan tovaterjedő tűzre. A Setra ezen típusánál az üzemanyagtartályt az első ajtó és az első tengely közé építették be. Az ütközés erőhatásait nem bírhatta ki az üzemanyagtartály, amely összetört (szétrobbant), és annak tartalma valamilyen elektromos szikra miatt vagy forró alkatrészre folyva meggyulladt.
– Egyszerre akár több biztosításból is fedezhetők a balesetben elszenvedett anyagi jellegű károk – mondta az InfoRádiónak Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs vezetője. Csak magában a busz kötelező biztosítása akár 1,4 milliárd forintig fedezi a károkat.
Újabb tanúkihallgatások
Igazságügyi műszaki szakértők bevonásával folytatja a vasárnap megkezdett tanúkihallgatásokat a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI). Az NNI az olasz hatóságok nyomozásától függetlenül halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt indított vizsgálatot a felmerült gyanú megerősítésére vagy kizárására. Mint azt megtudtuk, az autóbusz tulajdonosának telephelyén még vasárnap házkutatást végeztek, lefoglalva a jármű műszaki vizsgáztatásával és esetleges korábbi javításaival kapcsolatos okmányokat, dokumentumokat, a két sofőr egészségügyi és járművezetői alkalmasságával kapcsolatos iratokat. A nyomozás megállapításait jogsegélyben közölni fogják az olasz hatóságokkal. A hazai vizsgálat részleteiről egyelőre nem ad tájékoztatást az ORFK.
Annyit lehet tudni, hogy a nyomozás jelenlegi állása szerint még nem döntöttek arról, hogy a baleset hazatért érintettjeit kihallgatják-e. A veronai hatóságok szombaton és vasárnap valamennyi érintettet kihallgatták már, akinek az állapota ezt lehetővé tette. Girolamo Lacquaniti, a nyomozást vezető olasz parancsnok hétfőn az Origónak megismételte azt, amit vasárnap olasz újságíróknak már elmondott: történhetett a busszal is valami, de lehetett emberi mulasztás is, és az sem kizárható, hogy elaludt a sofőr. Ez próbálják most tisztázni. Az olasz nyomozók munkáját továbbra is Veronában segíti a három magyar közlekedésrendészeti szakértő rendőr Óberling József ezredes irányításával. Olasz igazságügyi szakértők megkezdték a rendőrség telephelyére szállított roncs vizsgálatát. (Sz. L. J.)