Gyulainé Tóth Zsuzsanna szerint a leggyakrabban még mindig a kilométeróra visszapörgetésével trükköznek, de a lopott autók értékesítésével is visszaélnek a csalók. Ráadásul az sincs biztonságban, aki autókereskedőtől vásárol használt gépkocsit. A jogász szerint egyre inkább forognak a piacon a roncsdarabokból összehegesztett vagy gazdasági totálkárból feltámasztott autók is.
Ezek – azon kívül, hogy sok műszaki gond lehet velük – életveszélyesek már egy kisebb ütközéskor is. Gyakoriak a jármű árát felverő álhirdetések is. Ilyenkor a nepper az adott típusú autóból feltesz magasabb áron hasonló (ám nem létező) darabokat, így verve fel a portékája értékét. A napokban a Totalcar internetes portál mutatott be egy új csalási formát.
A lapnak egy olvasó hívta fel a figyelmét egy budapesti kereskedésre, miután megtalálta ismerőse korábbi autóját, egy tizenhárom éves Volkswagent. A jármű sokáig budapesti taxi volt. Színe – a sárga taxifólia eltávolítása után – újra a gyári sötétkék lett, és a hirdetés szerint csak 240 ezer kilométert futott.
A taxikat a négy évnél idősebb magánautóknál a megszokott két év helyett évente kell műszaki vizsgára vinni. A rendszám alapján a lap lekérdezte a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának nyilvántartásából a vizsgákon rögzített óraállásokat.
E szerint a Volkswagennel évi 50 ezer kilométert tettek meg, és minden ősszel újravizsgáztatták. A taxizást 394 ezer futott kilométerrel fejezte be, majd eladták. A lap tovább nyomozott, és kiderült: a kereskedés hirdetései közül találomra kiválasztott hat autóból ötnek volt hamis a kilométeróra-állása. Az üzletet számon kérve csak azt mondták: ők mindent megtettek, hiszen az összes hirdetés szövegében leírták, hogy fenntartják „a tévedés és a változás” jogát.
Gyulainé Tóth Zsuzsanna szerint használt autó vásárlásakor a legfontosabb, hogy követhető előéletű kocsit válasszunk. Legyen hozzá lehetőleg végigpecsételt és különböző színű tollal vezetett szervizkönyv. Fontos leszögezni, hogy sokat futott, de folyamatosan szervizelt, jól karbantartott autót kimondottan érdemes venni. Nincs baj az évi 40–70 ezer kilométeres futásteljesítménnyel sem, csak tudjon róla a vevő.
A manipulált óraállás ugyanis „időzített bombaként” ketyeg. Bizonyos szervizmunkák elmulasztása súlyos következményekkel járhat: például a vezérműszett cseréjének kihagyása sok százezres, akár milliós motorhibához vezethet, ha a szíj elszakad.