Külföldi nagyvállalatok – például a Siemens és az Alstom – a Demszky-éra balliberális fővárosi vezetésével és a különböző műszaki ellenőrökkel, tervezőkkel összefogtak, és meglopták Brüsszelt és a magyar költségvetést – jelentette ki Lázár János, a Miniszterelnökség vezetője a Kossuth rádió hétvégi műsorában. A tárcavezető szerint ami a 4-es metró beruházásánál történt, az a csalás tankönyvi példája. Emlékeztetett, hogy a Miniszterelnökség szabálytalansági eljárást indított, amelynek célja, hogy megállapítsák: a magyar állam által biztosított támogatásnál voltak-e csalások. Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése alapján szerinte okkal feltételezhető, hogy voltak. Ha ez bebizonyosodik, a pénzt vissza kell kérnie a kormánynak Budapesttől – szögezte le Lázár János. Megjegyezte, hogy a 430-450 milliárd forintos metróberuházásból eddig 380 milliárd forintot fizettek ki, a projekt lezárása most is folyik, a magyar támogatás minden évben szerepel a költségvetésben. Idén még 20 milliárd forintot kellene folyósítani a központi büdzséből a fővárosnak, ám ennek a kifizetését felfüggesztik.
Amíg ugyanis nincs pont az OLAF-vizsgálat végén, addig az államháztartási törvény szerint Magyarország az adófizetők pénzét nem adhatja oda, miután az ügyben bűncselekmények sokasága valószínűsíthető – magyarázta. Jelezte: Orbán Viktor miniszterelnök arra utasította a kormány tagjait, hogy minden segítséget adjanak meg Budapestnek az ügy rendezése érdekében.
Ugyancsak a közrádióban szólalt meg a hétvégén Tarlós István. A főpolgármester arról beszélt, hogy egyetlen kivételtől eltekintve valamennyi szerződés, amelyet az OLAF vitat, a 2010 előtti időszakban, a legsúlyosabbak pedig a 2006-os választások előtt születtek. Egyetlen olyan észrevétel van, amely a 2010 utáni időszakra vonatkozik, amikor is éppenséggel egy további korrupció lehetőségét szüntették meg a korábbi ellenőrző mérnök cseréjével, és ezt maga a jelentés is elismeri. Tarlós István szerint amikor a korábbi szabad demokrata főpolgármester, Demszky Gábor a politikai felelősség elől menekül, az nevetséges és már-már szánalmas.
Egy kormánypárti képviselő eközben írásbeli kérdéssel fordult a legfőbb ügyészhez. Kucsák László arra kérte Polt Pétert, hogy tájékoztassa a közvéleményt a 4-es metró korrupciógyanús beruházásának részleteiről. Arra vár választ, hogy mit tartalmaz az OLAF jelentése, kik szerepelnek benne, a dokumentum alapján kik ellen folyik nyomozás, vagyis kik voltak azok, „akik széthordták a metrópénzt, és hol landolhattak ezek az összegek”. Kucsák László úgy véli, a felelősség a Demszky Gábor által irányított MSZP–SZDSZ-es városvezetést, valamint a Medgyessy-, Gyurcsány- és Bajnai-kormányokat terheli.
Mint arról a Magyar Idők beszámolt, az OLAF-jelentéshez és a 4-es metró ügyéhez kapcsolódóan két nyomozás van folyamatban. Az egyik január 23-án indult hűtlen kezelés és más bűncselekmények miatt, míg a másik, korábban kezdődött nyomozásban tavaly októberben, az OLAF-jelentés lezárása előtt két embert gyanúsítottként hallgattak ki. Egyiküket, Terner Gézát őrizetbe is vették, de a bíróság nem rendelte el az előzetes letartóztatását, noha információink szerint a szolnoki papírgyár bedöntése miatt ugyancsak nyomoztak ellene. Terner az egyik vezetője volt a Higi Zrt.-nek, amely csaknem tízmilliárd forintos kárt okozott az államnak. Az ügy érdekessége, hogy az offshore hátterű társaság a Gyurcsány- és Bajnai-kormányok alatt annak ellenére kapott nagy összegű hitelt a Magyar Fejlesztési Banktól, hogy nem rendelkezett megfelelő fedezettel. A férfi a hírek szerint a Strabag-ügyben is érintett volt. Emlékezetes, az osztrák sajtó 2006-ban számolt be arról, hogy a Strabag egy Euro:contact nevű lobbicég közbeiktatásával, „túlfizetésével” teremtett forrást a 2002-ben hatalomra került MSZP–SZDSZ-koalíció megkörnyékezéséhez. A Strabag az akciót követően, a 2003–2007 közötti időszakban mintegy 360 milliárd forintnyi állami megrendelést kapott.