Az An–26-os repülőgépek pilótái már ismerkednek azzal az új típussal, amely tavasszal a hosszú távú, elsősorban csapatszállítási, evakuálási feladatokban váltaná ki az elöregedett, több mint negyvenéves gépeket.
Lapunk értesülése szerint használt Airbus cargo gépekkel bővülhet néhány hónapon belül a Magyar Honvédség légi szállítási képessége. Az európai Airbus az A320-as típuscsaládon belül már régebb óta gyárt olyan, az oldalán nagy méretű rakodóajtóval ellátott, két hajtóműves, alsószárnyas repülőgépeket, amelyek bizonyos honvédségi igényeknek is megfelelnek. Ugyanebben a kategóriában, némileg kisebb kapacitással – ha mégis ilyet választanának –, az amerikai Boeing is készít a B–737-es típuscsaládra alapozott szállítógépet.
Mindkét gyártó gépe többfeladatúnak tekinthető. A rugalmasan, a feladatnak megfelelően alakítható belső térben kétszer hármas üléssorok helyezhetőek el, így a változattól függően 110–180 főt képesek turistaosztálynak megfelelő kényelmű ülésekkel, akár hétezer kilométeres távolságra elszállítani. Amennyiben a padló alatti csomagtér kapacitását meghaladó szállítási feladatot kell a gépnek ellátnia, akkor az üléssorok gyorszárak segítségével kioldhatók.
Mind a két gyártó gépe esetében az átalakítást néhány fő rövid időn belül el tudja végezni. Teherszállítás esetén a megfelelő raklapokra, tárolókba csomagolt szállítmányt a padlóba szerelt szabványos görgők és fülek segítségével lehet mozgatni és rögzíteni.
Tisztán szállítási feladat esetén a gépek akár 20-27 tonnányi áruval is megrakhatók. Az ilyen repülőgépek különleges, egészségügyi feladatra is bevethetők: hordágyak, sőt akár műtőegység is elhelyezhető a fedélzetükön a fentebb már említett módszerrel. Az ilyen és ehhez hasonló, eredetileg civil célra tervezett szállító repülőgépeket a világ számos hadereje alkalmazza, mivel rugalmasabban lehet kiszolgálni velük a felmerülő igényeket. Azonban ezek a gépek nem váltják ki a harctéri szállításra tervezett, hátsó teherrámpával ellátott, deszantolásra is alkalmas teherszállító repülőgépeket.
Az M1 aktuális csatorna vasárnap délutáni Híradójában jelentette be Benkő Tibor, hogy csapatszállításra és légi mentésre alkalmas, műtővel is felszerelhető repülőgépeket vásárol még az idén a Magyar Honvédség.
A Honvéd Vezérkar főnöke úgy nyilatkozott: – A magyar légierő igényei szerint átalakított használt gépeket a tervek szerint jövő tavasszal, a missziós váltásokra állítják hadrendbe. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt heti Kormányinfón jelentette be: a kormány két honvédelmi beszerzésnek is zöld utat adott, amelyből az egyik a légierő képességeit növeli.
Helikopterek indultak Kecskemétre
Folytatódott a honvédség nagyjavításra váró Mi–24-es helikoptereinek átszállítása Szolnokról Kecskemétre. Eddig két darab Mi–24V és ugyancsak kettő Mi–24P harci helikoptert juttattak el tréleren Kecskemétre, ahonnan nehéz-teherszállító gépeken viszik el őket a felújítás helyszínére, információink szerint Oroszországba. A korábban nyilvánosságra hozott tervek szerint összesen 12 helikoptert tennének újra bevethetővé két részletben, amire 10-10 milliárd forintot biztosít az állam 2017-ben és 2018-ban. A felújításról szóló pályázat október végén zárult.