– Egyértelmű Gyurcsány Ferenc és a szocialista–szabad demokrata politikusok felelőssége a 4-as metró beruházásához kapcsolódó, minden idők legnagyobb korrupciós botrányában – jelentette ki Budai Gyula fideszes országgyűlési képviselő a tanúmeghallgatását követő csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.
A politikust a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF) azért hallgatta meg, mert 2011-ben elszámoltatási kormánybiztosként vizsgálta a 4-es metró beruházásával, illetve a 2-es és a 4-es vonalon futó Alstom szerelvények beszerzésével kapcsolatos szabálytalanságokat. Budai Gyula szerint a beruházás összértékének egyharmadát, mintegy 166 milliárd forintot csaltak el.
Mint fogalmazott, a szerződések megkötése és a beruházás megkezdése a Gyurcsány-kormány és a Demszky Gábor-féle városvezetés időszakára esik, ráadásul a műszaki paramétereket is úgy határozták meg, hogy csak az Alstom lehet befutó. Emlékeztetett arra is, hogy az akkori politikai döntéshozók közül Medgyessy Pétert leszámítva senki sem jelent meg a parlamenti vizsgálóbizottság előtt.
– A pénz pedig minden bizonnyal az akkori kormánypártok, az MSZP és az SZDSZ kasszájába vándorolt – fűzte hozzá. A politikus szerint nem véletlenül mondta azt korábban Gyurcsány Ferenc: jobb, ha nem beszél arról, hogy honnan érkezett pénz az MSZP-nek. A fideszes politikus arra is emlékeztetett, a sukorói telekcsere ügyében is felmerült, hogy Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök kézi vezérlésével hozhattak döntéseket a vagyonkezelő azóta börtönbüntetésre ítélt vezetői, ezért szerinte elképzelhető, hogy a metróberuházásnál is hasonló mechanizmus működött.
A KNYF 2016 szeptembere óta nyomoz az 2-es és a 4-es metróvonalra 2006-ban beszerzett francia Alstom metrókocsik ügyében. A nyomozás vezető beosztású hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés és más bűncselekmények miatt folyik. Az ügy kapcsán lapunk írta meg elsőként, hogy egy Medgyessy Péter volt szocialista kormányfőhöz köthető cég a szerződés aláírása után nem sokkal mintegy 180 millió forintnak megfelelő eurót kapott tanácsadás címén az Alstomtól.
Az Alstom kocsik beszerzésétől különválasztva a 4-es metró beruházásával összefüggésben egy másik nyomozás is tart, amelyet a Nemzeti Nyomozó Iroda folytat. Az ügy előzménye, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a 4-es metró szerződéseivel kapcsolatban több bűncselekmény miatt tett feljelentést a Legfőbb Ügyészségen.
Előzőleg az Európai Csalás Elleni Hivatal megállapította, hogy a 4-es metró építése során – így az Alstom metrókocsik beszerzése kapcsán is – kiemelkedő súlyú szabálytalanságokat és hibákat követtek el, emiatt az Európai Bizottság akár 59 milliárd forint fejlesztési forrást is visszakérhet Magyarországtól.