Készek vagyunk folytatni a munkát, amennyiben szükséges, besegítünk abba is, hogy február végére elkészüljön az OLAF-jelentés alapján az Európai Bizottságnak küldendő válasz – mondta el a Magyar Időknek Borbély Lénárd, az Alstom-metrókocsik beszerzését vizsgáló ideiglenes fővárosi bizottság elnöke.
A csepeli polgármester, fővárosi képviselő megjegyezte: a Főpolgármesteri Hivatalban lévő uniós jelentést teljes egészében még nem ismerhette meg, de amit eddig megtudott, az alátámasztja azt, hogy a járműbeszerzésnél tapasztalt gyanús esetekhez hasonló eljárások ismétlődhettek meg a metróépítéssel kapcsolatos 19 másik szerződésben is. Borbély Lénárd szerint óriási munka vár a következő négy hétben a kormányra és a fővárosra, hiszen az általa vezetett háromtagú bizottság mintegy hatezer oldalnyi dokumentumon rágta át magát három hónap alatt, és az csak egyetlen beszerzéshez, a metrókocsitenderhez volt köthető. Az ideiglenes bizottság elnöke szerint idő kérdése, hogy nyilvánosságra kerüljön a jelentés, de ennek adatvédelmi korlátai vannak, ezzel kapcsolatban várják az állásfoglalást.
A Fővárosi Közgyűlés múlt szerdán egyhangúlag támogatta Wintermantel Zsolt, Újpest polgármesterének és Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnok, Józsefváros polgármesterének azon javaslatát, hogy Tarlós István főpolgármester és az Alstom-bizottság elnöke, Borbély Lénárd kísérelje meg az Európai Csalás Elleni Hivatal a 4-es metró építésére vonatkozó jelentésének beszerzését, és vizsgálják meg, hogy indokolt-e az ideiglenes vizsgálóbizottság munkájának folytatása.
Egy nappal később Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára átadta a Főpolgármesteri Hivatalnak a jelentést. Tarlós István szerint minél hamarabb nyilvánosságra kell hozni az OLAF által készített jelentést. Az, hogy erre még nem került sor, annak is betudható: Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke az adatvédelmi aggályok tisztázásáig hallgatásra kérte a brüsszeli jelentés tartalmával kapcsolatban Budapest főpolgármesterét.
Péterfalvi Attila szerint az OLAF-anyag megismerhetőségét befolyásolja, hogy azt a magyar nyomozó hatóságok büntetőeljárások részévé tették.
A Magyar Idők korábban megírta: a Fővárosi Főügyészség a 4-es metró beruházásával kapcsolatos iratokat megvizsgálta, majd a nyomozás lefolytatásával a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) korrupció és gazdasági bűnözés elleni főosztályát bízta meg.
A nyomozás határideje március 23., ez azonban meghosszabbítható. Az Alstom-metrókocsik beszerzésével kapcsolatos vizsgálatot a Központi Nyomozó Főügyészség folytatja, amely már 2016 szeptembere óta nyomoz az ügyben.
Ezt a nyomozást eredetileg az NNI indította 2011 januárjában.