Maus Pál, a TÁMOP 3.1.8. kiemelt uniós projekt szakmai vezetője elmondta, hogy a pályázat keretében dolgozták ki a tanfelügyelet és a belső önértékelés rendszerét. Sok száz szakértőt vontak be a munkába, és a javaslataik alapján folyamatosan tökéletesítették a rendszert. Mint arról már korábban is írtunk, a jogszabály alapján intézménytípustól és fenntartótól függetlenül ötévente egyszer minden köznevelési intézményt ellenőrizni kell. A pedagógiai – szakmai ellenőrzés része a pedagógus, az intézményvezető és az iskola vizsgálata is.
A büntetés helyett a szakmai támogatás a tanfelügyeleti rendszer bevezetésének célja fogalmazott Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal (OH) elnökhelyettese az önértékelésről és a tanfelügyeletről tartott háttérbeszélgetésen. Hozzátette: Az intézményi önértékelés bevezetése szervesen illeszkedik a jelenlegi európai oktatási trendekhez.
A pedagógusok minősítésével kapcsolatban elhangzott, hogy január elseje óta 3524 fő került mesterpedagógus kategóriába, akik szaktanácsadóként vagy szakértőként a tanfelügyeletben vagy a minősítő eljárásokban vesznek részt. A szaktanácsadók képzését az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet végezte. Tóth Mária, a pedagógus minősítéssel foglalkozó projekt szakmai vezetője elmondta, hogy 200 szakembert készítettek fel a mesterpedagógusok és a kutatótanárok minősítésére. Az eddigi minősítési eljárásokról közölte, hogy 98,6 százalékuk eredményes volt, azaz elérték a nyolc pedagógus kompetenciában a pedagógus II. fokozathoz szükséges 75 százalékos eredményt. Januártól 126-an léphetnek kutatótanári, 1049 fő mesterpedagógus, közel 7000 ember pedagógus II. és 1800 gyakornok pedagógus I. fokozatba, amennyiben sikerülnek a minősítések – tudtuk meg az OH munkatársaitól. Jövőre 13 700 tanfelügyeleti és 19 400 minősítési eljárást terveznek. A jogszabály értelmében 2018-ig minden pedagógust minősíteni kell, aki 2013-ban bekerült az életpálya modellbe. Akik 2023-ig betöltik az öregségi nyugdíjkorhatárt, azok számára nem kötelező ebben részt venni. A pedagógus korfa aránytalanságát mutatja, hogy ők a teljes szakma mintegy 35 százalékát teszik ki. Tóth Mária kiemelte, hogy a rendszer a pályakezdőket – gyakornokokat tudatosan támogatja, többek között a mentortanárokkal és az órakedvezménnyel, mivel a legtöbben az első 2-3 évben hagyják el a pályát.