Októberben megkezdődhet a 3-as metró felújítása, még akkor is, ha ez a Budapestet két évtizeden át félrevezető balliberális tandem túlélőinek savanyú is lesz. Az összességében 200 milliárd forintot meghaladó metrórekonstrukció több szakaszban fog megvalósulni.
Az első körben az északi szakasz állomásai újulnak meg 2018 novemberéig, és megkezdődhet az alagutak, biztosítóberendezések felújítása, cseréje is. A másik két etap – a középső és a déli szakasz állomásai – esetében új közbeszerzést ír ki a BKV, hogy addig, amíg az első ütem munkálatai zajlanak, itt is kivitelezőt lehessen találni. Közben pedig 2018 nyarára a vonal mind a 37 metrószerelvényét újjáépíti az orosz gyártó. Ha minden jól megy, 2020 első negyedére egy üzembiztos, korszerű észak–déli metróvonala lehet Budapestnek, eltüntetve Demszky Gáborék lerohadt hagyatékát.
Mert a 3-as vonal nem az elmúlt 3 évben lett 41 éves. Azért nem hét évet írunk, mivel egy ilyen hatalmas beruházás pénzügyi kötelezettségeit csak egy olyan város, csak egy olyan közlekedési cég vállalhatta, amelynek nincs eget verő tartozása, amely hitelképes, és legfőképp hiteles.
Ellenkező esetben megismétlődik a Demszky–Medgyessy–Gyurcsány korszak perspektívátlan költekezése, minden gazdasági alap nélkül. Az ellenzék által Budapest-ellenesnek titulált kormány átvállalta a főváros és a BKV adósságait, garanciát adott a felújítás pénzügyi terheire. Ilyet nem tettek az előző kormányok, városházák. Sőt! Ezt a metrót 15 évvel ezelőtt fel kellett volna újítani, de a korábbi városvezetés egyszerűen egy szalmaszálat sem tett keresztbe ebben az ügyben sem. Egyetlenegy terv, engedély nem született. A Budapesti Közlekedési Központ 2013 nyarán írta ki a tendert a rekonstrukció megtervezésére.
Akkor a munkák kezdetét 2016-ra, a vonal és a kocsik felújításának költségét 200 milliárd forintra becsülték. Egy évet és a fővárosi becslések szerint 15-20 százalékot, mintegy 30 milliárd forintot tévedtek. Aki épített házat, újított fel lakást, az tudja, mit jelent ez. Az elődök persze harsognak: miért nem lesz légkondi minden kocsiban, teljes akadálymentesítés, miért nem ad garanciát a kormány a 137,5 milliárd forinton túl, honnan van a fővárosnak 30 milliárd forintja az indokolt költségnövekedésre?
Nézzük, mit tett az MSZP–DK és az SZDSZ-utód Liberálisok: 1990–2010 között a kisföldalattinál hozzá se nyúltak a szerelvényekhez, amelyek már több mint 40 évesek; a 2-es metró felújítását nem 4, hanem mintegy 8 évig készítették elő, majd 4 évet dolgoztak rajta, de az új szerelvényeket 2010 után kellett a mostani városvezetésnek beszereznie. A biztonsági berendezések cseréjét szintén a jelenlegi városvezetés végezte el 2013-ban. A 4-es metró építésébe ugyan felelőtlenül belefogtak, sok rossz szerződéssel visszafordíthatatlanná tették, ennek ellenére 2002 és 2010 között is képtelenek voltak megépíteni. Majd otthagyták műszakilag félkészen, veszteséggel fenyegető szerződésekkel, jogi rendezetlenséggel, büntetőügyekkel, súlyos külföldi követelésekkel, uniós eljárásokkal terhelten Tarlós Istvánéknak.
A jelenlegi városvezetés és a Fidesz-többségű önkormányzat fejezte be 2014 márciusában az Orbán-kormány támogatásával, ahogy a 3-as metró teljes felújítását is ők tervezték meg és viszik végig, lépésről lépésre, a lehetséges tempóban. Addig azonban lesznek még az ütemet zavaró hangok, bekiabálások, talán még fakockák is azok részéről, akiknek a metró is csak kicsinyes politikai játszmáik terepe.