Jó tanácsadói voltak az Alstomnak, a cég biztosra ment. Sok jel arra utal, a multicégre írták ki a metrókocsikról szóló 2006-os közbeszerzést. A szerződés aggályos és jogszerűtlen volt – egyelőre a kontraktust vizsgáló bizottság jelentése szerint –, ám az Alstomnak busás hasznot jelentett. Úgy tűnik, nem csak nekik. Az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala azt állítja, az Alstom-vezetők 2,3 millió eurós kenőpénzt adhattak a tender elnyerése érdekében. Hogy kinek? Hogy kit kell megvesztegetni ahhoz, hogy az MSZP–SZDSZ vezette főváros cége velük kössön szerződést? És milyen jól sikerült szerződést!
Olyan passzusokat is sikerült beleírni, hogy a BKV akkor is megveszi a metrókocsikat, ha azok nem kapják meg a típusengedélyt. Tehát nem közlekedhetnek! És az ár sem volt túlzottan lényeges szempont. Annál inkább a szubjektív értékelés. Ráadásul a kiírt közbeszerzés és a megkötött szerződés köszönőviszonyban sincs egymással. Hát, jó üzlet köttetett. Biztos üzlet. Jó tanácsadói voltak az Alstomnak.
A bizottság – amelynek a feladata az volt, hogy megvizsgálja a közbeszerzéssel kapcsolatos döntési mechanizmusok működését, a szerződéskötés körülményeit és lehetőség szerint a személyi felelősséget – megállapításai egyébként jórészt egyeznek az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentésével. Az OLAF súlyos szabálytalanságokat, csalást és lehetséges korrupciót tárt fel. A metróépítés és a járműbeszerzés kapcsán a Demszky-érában – az egykori bátor rendszerváltó nem mert megjelenni a bizottság ülésén, hiába hívták meg – 2008-ig lefolytatott, csalásgyanús közbeszerzések és későbbi kifizetések miatt akár 93 milliárd forint kár is érheti az országot. Brüsszel ugyanis visszakövetelheti a támogatást. Ebben az ügyben egyébként perek sora várható… Aba Botond korábbi BKV-vezér ugyanakkor megjelent a bizottság előtt. És beszélt. Szerinte az egész beszerzés a városháza nagyon szigorú ráhatása, nyomásgyakorlása mellett történt, s közvetlenül is kaptak instrukciókat. Néhány nevet is említett: Demszky Gáboré mellett Vajda Pál, Ikvai-Szabó Imre és Atkári János főpolgármester-helyettesekét.
Nemcsak a brit csalások elleni szervezet, az OLAF és a bizottság vizsgálódik, a Központi Nyomozó Főügyészség is nyomoz. Már több gyanúsított van, köztük hivatalos személy is. Neveket egyelőre nem tudni.
Medgyessy Péter 2004-ben – igaz, kicsit sértetten – azt állította, az SZDSZ tele van korrupciós üggyel. Hogy mire, kikre gondolt, azóta sem derült ki. Hogy miért hallgat az egykori megpuccsolt szocialista miniszterelnök, az sem. Persze ahhoz mindenkinek joga van, hogy találgasson. Az viszont nem találgatás, hogy az Alstom-botrány kapcsán is olvashatjuk Medgyessy Péter és érdekeltségei nevét. Mint tanácsadók 597 ezer eurót kaptak szolgálataikért az Alstomtól, a pénz csaknem teljes egészében a volt miniszterelnök családi cégénél landolt. Pontosabban annak jelentős része rövid időn belül Medgyessyné Csaplár Katalin számláján kötött ki, ebből mintegy hatvanmillió forint „szülinapi ajándékként”. Persze a volt kormányfő azt állítja, megdolgoztak a pénzért.
A kereszténydemokrata Hollik István pedig azt, hogy az Alstom magyar szocialista és más baloldali politikusoknak csurgatott százmilliós kenőpénzeket, s hogy Medgyessy már le is bukott, hiszen ő csaknem 600 ezer eurót, tehát majdnem 180 millió forintot tehetett zsebre. Medgyessynek megérte. Medgyessy jó tanácsadó. Korábban a Paksi Atomerőműnek is adott jó pénzért tanácsokat. Nyilván jókat. A baloldal arra készül, hogy kormányra kerüljön.
Hogy lehessenek újra jobbnál jobb tanácsok, és tanácsadók. Ehhez már Medgyessy adott is egyet: fogjon össze a Jobbik és az MSZP. Csak hogy bukjon a Fidesz és jöhessenek újra ők.