A német társaság második gyárának felépítése a Magyarországon valaha megvalósított legnagyobb zöldmezős beruházás lesz. Az egymilliárd eurós fejlesztés újabb 2500 munkahelyet is teremt.
Alig néhány év telt el azóta, hogy az ország számos megalapozatlan bírálatot és kritikát kapott a kormány által választott gazdaságpolitikai irány miatt. Ismerjük az untig ismételgetett unortodox szöveget és azokat a riogatásokat, miszerint emiatt majd nagy ívben elkerülnek minket a befektetők. Ám a piaci realitás mindezen állításokat határozottan megcáfolta, és mostanra egyértelművé vált, hogy a támadások nem voltak helyénvalóak.
Csökken az államadósság, nő a foglalkoztatás, emelkednek a bérek, miközben soha nem látott mélységben a munkanélküliség, egyre-másra jelentik be a vállalatok az újabb munkahelyeket is létrehozó beruházási terveiket. Szűk egyéves időintervallumot áttekintve azt láthatjuk, hogy csak a húsz legnagyobb autóipari beruházás révén mintegy nyolcezer új munkahely jön létre. Közben a tavalyi rekordév után idén az első fél évben is jelentősen nőtt a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) támogatásával Magyarországra érkező külföldi beruházások száma, ezek összértéke eléri az 1,33 milliárd eurót, vagyis körülbelül 415 milliárd forintot. Hat új befektető választotta hazánkat. Harminckét esetben, mint ahogy most a Mercedes-gyár esetében is, újrabefektetési döntés született. Ez azt jelenti, hogy a vállalatok nagy része kedvező helyszínnek találta Magyarországot. Tegyük hozzá: az ellenzék a HIPA megalakítását is a lehető legnemtelenebb formákban támadta, amire a szervezet a kiváló eredmények felmutatásával tud immár frappáns választ adni.
Miközben nem győzünk örülni annak, hogy az ország egy újabb, eddig nem látott értékű zöldmezős beruházással gyarapodik, kis aggodalom is megfogalmazódik, hiszen az egyre több autóipari és ahhoz kapcsolódó beruházás igen egyoldalúvá teheti a magyar ipar szerkezetét. Elfogadva, hogy nem lehet mellőzni az eddigi eredményeket, és érdemes támogatni a magyar gazdaság növekedéséhez jelentősen hozzájáruló autóipart, fontos lehet más tevékenységeket is hazánkba vonzani. Miután az autóipar nyilvánvalóan húzóágazat marad a következő időszakban, adja magát, hogy a következőkben arra koncentráljunk, hogy a már itt lévő szervezetek is lehetőleg minél több kutatás-fejlesztési feladatot áthelyezzenek hazánkba. Emellett igen fontos lenne más ipari tevékenységeket folytató társaságokat is Magyarországra csábítani.
A kormány mindezt már felismerte, és az autóiparhoz kapcsolódó két fő irányként jelölte meg az elektromobilitásban és az önjáró, önvezető autók gyártásában való részvételi lehetőség megteremtését. Az egyoldalúság enyhítését pedig az Irinyi-tervben megfogalmazott célok elérése hozhatja meg. Mindez immár annak érdekében történik, hogy a magyar gazdaság stabil lábakon álljon, és a növekedési lehetősége ne egy ágazat függvénye legyen. Vagyis az elmúlt évek válságmenedzselése után immár lehetőség van a hosszú távon fenntartható növekedést garantáló intézkedések meghozatalára is.
Amennyiben mindezen tervek is sikerülnek, úgy valóban bekövetkezhet az a kabinet által óhajtott állapot, hogy Magyarország válik a régió termelési központjává. De ami most a legfontosabb, hogy pénteken bejelentették az év beruházását, és ennek csak az igazán elvetemültek nem tudnak örülni.